Eğer bunu merak ediyorsanız bilmenizde fayda var: Apple kesinlikle bir oyun dizüstü bilgisayarı yapmayacak ve mevcut Qualcomm tabanlı Windows dizüstü bilgisayarlar da tam olarak istediğimiz performansı sergilemiyor. Ancak bir MacBook Pro’da oyun oynadıktan sonra, ARM tabanlı oyun dizüstü bilgisayarlarının ne kadar mükemmel olabileceğini hayal etmek… İşte bugünkü makalemizin konusu bu.. ARM destekli laptoplar.
Peki neden ARM destekli oyun ve iş bilgisayarları önemli? Benim ve birçoğunuzun perspektifinde x86 mimarisinin üç büyük sorunu var: ısı, fan gürültüsü ve pil ömrü. Oyun dizüstü bilgisayarları daha ince ve kompakt hale geldikçe, yüzey sıcaklıkları üzerinde olumsuz etkiler gördük.
Pil ömrü ise x86 dizüstü bilgisayarlar ile ARM dizüstü bilgisayarlar arasında yıllardır büyük bir fark ve bu, oyun dizüstü bilgisayarları söz konusu olduğunda daha da büyük bir sorun. Aslında, pil performansı MacBook’ların bu dönemdeki en büyük başarılarından biri diyebiliriz. Her zaman aynı performansı alabilmek ve kablolardan kurtulmak MacBook Pro’lar için büyük bir avantaj.
Fan gürültüsü, tüm bu sorunların en sinir bozucusu olabilir. Yüksek performansın gerekliliği olarak ortaya çıkan yüksek sıcaklıklar fanların çok daha gürültülü şekilde çalışmasını sağlıyor. Günün sonunda oyun laptopu istenen performansı veriyor ama kulaklıkla oynamak bir zorunluluğa dönüşüyor.
Ve bu sorunları mevcut donanımla çözmek imkansız. Bu çözülemeyen bir fizik denklemi. Ancak verimlilikteki büyük bir sıçrama – ARM işlemcilere geçiş gibi bir şey – bu sorunu çözebilir. Ama bu mümkün mü?
İlk kez 2021’de ARM oyun PC’lerinin olasılığı hakkında haberler gündeme düşmeye başladı. Hatta ARM tabanlı çiplerin en büyük üreticilerinden biri olan MediaTek, böyle bir şeyin nasıl gerçekleşebileceğine dair tuhaf bir açıklama yaptı. Ancak 2021’de işler farklıydı. Çok konuşulan Nvidia’nın ARM’yi satın alma girişimi başarısız oldu ve o zamandan beri konu sessiz kaldı. Hiçbir ARM dizüstü bilgisayar ayrık bir GPU ile çıkmadı. MediaTek de yüksek kaliteli Windows PC’ler için bir hamle yapmadı. Bunca konuşma ve tartışmaya rağmen çok az sayıda ARM Windows Laptop gördük.
Sonra, Qualcomm PC dünyasını nefesini tutarak bekleyeceği bir duyuru yaptı. Snapdragon X Elite – sonunda Windows’u ARM seviyesine taşımaya layık bir çip gibi görünüyor. Qualcomm bu çip ile büyük iddialarda bulundu ve M3’ten %21 daha hızlı çok çekirdekli performans sağladığını söyledi. Eğer bu doğru çıkarsa, ARM Windows dizüstü bilgisayarlar için önümüzdeki dönemler çok parlak geçecek. Aslında, ARM çiplerin benimsenmesi, bu yıl PC satışlarındaki dramatik artışların bir nedeni olarak gösteriliyor.
Yine de oyun odaklı baktığımızda yakın zamanda Nvidia’nın bunun bir parçası olacağına inanmak zor. RTX 4090’ın ham performansını ARM üzerinde yeniden oluşturmak uzun zaman alabilir, ama giriş seviyesi dediğimiz 3050 ve 4050 ekran kartlarına sahip laptoplar için bu gerekli değil.
İşin diğer yüzünde çip üreticileri performans sorununu çözebilse bile, bu oyunların sihirli bir şekilde iyi oynanacağı anlamına gelmiyor. Geliştiricileri oyunlarını Mac’in Apple Silicon’a getirmeye ikna etmek bile yeterince zor oldu. Hatta Capcom ve bazı AA firmalar dışında geliştiriciler genelde bu duruma sıcak bakmıyor. Bunun da değişmesi gerekiyor.
Bu sorunun etrafından dolanmanın yoluysa biliyorsunuz emülasyon. Hatta Apple ilk M1 işlemcileriyle beraber yenilenmiş emülasyon yazılımını da kullanıcılara açmıştı. Ve emülasyon meselesi Qualcomm’un önceki girişimlerinde büyük bir sorun oldu. Microsoft ARM benimsenmesini Surface Pro aracılığıyla teşvik etmesine rağmen, konu hakkında geliştiricilere nasıl yaklaştığı konusunda çizgiler pek değişmedi.
Ancak her şeyin üstesinden gelmeyi başarırsa bile, kesinlikle bir gecede gerçekleşmeyecek. Yazılım geliştirme böyle çalışan bir şey değil. Ancak her halükarda, 2025 yılına kadar gerçek bir ARM oyun dizüstü bilgisayarı için ilk girişimleri görebiliriz. Ve başlangıçta performans yeterince iyi olmasa bile, mevcut oyun dizüstü bilgisayarlarının yukarıda bahsedilen sorunlarını çözebilir.