AR ve VR alışveriş deneyimimizi nasıl değiştirecek?

0

Sanal gerçeklik ve artırılmış gerçeklik uzun bir süredir hayatımızın farklı noktalarında kullanmaya başladığımız teknolojiler. Bu teknolojilerle ilgili bariyerlerin bir bir üstesinden gelinmesi, şirketlerin bu alana daha fazla yatırım yapmaya başlanması ve bu teknolojiler odaklı yaratıcı kullanımların artması ile VR ve AR başta perakende olmak üzere farklı sektörlerde yaygınlaşmaya başladı. Bu haftaki yazımda AR ve VR’ın örnek kullanım alanları üzerinden online alışverişin geleceğini nasıl şekillendireceği konusunda bir yazı hazırladım.

Çin’de geleneksel olarak kutlanan yalnızlar gününün artık bir özelliği daha var: Yalnız Günü artık Yılın en önemli online alışveriş günlerinden biri. 2016 yılında alışveriş severler bu gün özelinde Alibaba’nın düzenlediği Buy+ isimli bir alışveriş deneyimi ile tanıştılar. Festivalde bir sanal gerçeklik başlığı alan müşteriler ürünleri inceleyip ödeme yapabilecekleri online mağazaya yönlendirildiler. Alibaba satın alma deneyimini iyileştirmek için sanal gerçeklik ve artırılmış gerçeklik kullanmaya başlayan çok sayıda firmadan biri. Ebay de Avusturalya’da kendi sanal gerçeklik mağazasını kullanıma açarak bu teknolojiyle kullanıcılarına güçlü bir deneyim sunan şirketlerden. Kullanıcılar mağazaya erişmek için eBay Virtual Reality Department Store uygulamasını indiriyorlar ve ardından telefonlarını bir VR görüntüleyiciye takıyorlar. Şirket, uygulamayla birlikte kullanılmak üzere Shoptical olarak adlandırılan 15 bin özel karton görüntüleyiciyi ücretsiz sunuyor.
 
Öte yandan sanal gerçeklik teknolojisi sayesinde artık okul kampüslerini uzaktan dolaşmak mümkün. Bu sayede istedikleri okulları yakından görme şansı bulamayan öğrenciler ve aileleri sanal ortamda kampüsleri gezebiliyorlar. Sanal gerçeklik ayrıca seyahati de teşvik ediyor. Yapılan araştırmalara göre bir yeri sanal gerçeklik ortamında gezen seyahat severlerin o yere gitme olasılığı diğer kişilere göre yüzde 13 daha fazla. Bu sayede turist sayısında da artış sağlamak mümkün.

Perakendeciler AR teknolojisini sevdi

AR da nesneleri sanal gerçeklik gibi gerçek dünyaya taşıyan bir diğer teknoloji. Tıpkı Pokemon GO karakterlerinin ev, park ve stadyumlarda görülebildiği gibi. Bu teknoloji perakendeciler tarafından da birkaç yıldır kullanılıyor. AR kullanımına başlayarak Android ve iOS için dijital kataloglar oluşturan Ikea bu firmalardan biri. Ikea’da müşteriler beğendikleri eşyaların evlerinde nasıl duracağını görebiliyorlar.  Markanın 2014’te başlattığı uygulamayla Ikea kataloğundaki sayfayı okuttuktan sonra dergiyi ürünü koymak istediğiniz yere yerleştiriyorsunuz ve sonunda ürünün gerçekte nasıl duracağını görebiliyorsunuz. GAP’in tasarladığı AR uygulaması Dressing Room ile ise müşteriler kıyafetleri evlerinde deneyebiliyorlar.

VR ve AR teknolojisinin özellikle online giyim alışverişinin geleceğinde çok önemli bir yer tutacağı kesin gibi. Bilgisayar ekranında bir elbise ya da tişörtün üstünüzde nasıl duracağınızı bilmeniz mümkün değil. Body mapping teknolojileri ve True Fit gibi platformlar sayesinde müşteriler artık satın almak istedikleri ürünün üstlerinde nasıl duracağını anlayabiliyorlar. AR teknolojisinin tüketicilerin alışveriş alışkanlıkları üzerine yaptığı olumlu etkileri şu 3 başlık altında vermek mümkün:

Alışveriş isteğini artırıyor: ABD’de yapılan araştırmalara göre tüketicilerin yüzde 60’dan fazlası AR teknolojisini sunan mağazalardan alışveriş yapmayı tercih ediyor. Online alışverişte müşteriler ürünün üzerlerinde ya da evlerinde nasıl duracağını hayal etmek zorundalar, ancak AR ile müşterilerin hayalleri gerçeğe dönüşüyor. Satın alacağı ürünün nasıl görüneceğini bilen müşteriler daha rahat ve emin olarak alışverişlerini yapıyorlar.

Seçenekleri kişiselleştiriyor: AR tüketicilerin seçenekleri keşfetmesini ve kişiselleştirmeler yapmasını mümkün hale getiriyor. Örneğin AR ile müşteriler satın alacakları mobilyanın rengini değiştirerek evlerinde nasıl duracağına bakabiliyorlar. Ayrıca müşteriler AR ile alacakları ürünlerin şekilleri üzerinde de değişiklikler yaparak incelemelerini yapabiliyorlar.

Ürün özelliklerini görselleştirmeyi sağlıyor: İster online ister mağazada olsun müşteriler satın almadan önce ürünün nasıl çalıştığını anlamak isterler. AR teknolojisi müşterilere bu imkanı sunarak karmaşık elektronik ürünlerin ya da uygulamaların nasıl çalıştığını gösteriyor.

Apple, AR da ben de varım dedi
VR ve AR teknolojilerinin tek dezavantajı müşteri ve firmalara maliyetinin yüksek olması. İki popüler sanal gerçeklik başlığı Oculus Rift ve HTC Vive tüketicilere 600 dolardan pahalıya mal olabiliyor. Türkiye için bu konuşmaları yapmak için dahi çok erken. Diğer yandan bu fiyat yazılımı çalıştıracak donanımı kapsamıyor. Alibaba grubunun kullandığı akıllı telefonla kullanılan başlıklarının fiyatının çok daha uygun olduğunu belirteyim. Bununla birlikte yüksek maliyete rağmen firmalar sanal gerçekliğe ve artırılmış gerçekliğe yatırım yapmaktan vazgeçmiyor. 2025 yılında VR ve AR teknolojilerinden 80 milyar dolar gelir elde edilmesi tahmin ediliyor. Bu gelir yalnızca perakende için 1.6 milyar dolar olacak. VR ve AR’ın sektöre yapacağı etki konusunda tereddütü olanlar için Apple’ın bu oyuna ince eleyip sık dokuduktan henüz dahil olduğunu hatırlatalım. Apple yetkilileri geçtiğimiz hafta içerisinde gerçekleştirilen WWDC Konferansı’nda Unreal 4 motorunu ve SteamVR’ı destelemesi için Valve ile de ortaklık içerisinde olduğunu da belirtti. Apple’ın Geliştiriciler Konferansı’ndaki diğer bombası ARKit oldu.  Apple etkinlikte AR teknolojisine yönelik olarak hazırlanan bu kit ile geliştirilen oyunlardan demolar yaptı. Facebook’un geçtiğimiz haftalardaki F8 Konferansı’nda AR kamera platformunu tanıttığını hatırlarsak özellikle AR için bu yılın patlama yılı olmasını beklemek hiç de abartı olmaz.

Görsel kaynak: augment.com

Cevap bırakın