Mediatrend Desktop Mediatrend Mobile
Mediatrend Desktop Mediatrend Mobile
Diğer
    GenelApple neden Metaverse dünyasına girdi? Neyi hedefliyor?

    Apple neden Metaverse dünyasına girdi? Neyi hedefliyor?

    Meta’nın kurucusu olan Mark Zurckerberg’in büyük umutlarla kurduğu Metaverse dünyasına yeni ve büyük bir oyuncu daha katıldı. Her ne kadar Zuckerberg, bu meta dünyasından beklediğini henüz bulamamış olsa da piyasa değeri 3 trilyon doları bulan Apple’ın da bu alana eğilmesi oldukça önemli bir gelişme.

    Tim Cook bir kez bile ‘Metaverse’ demedi

    Şüphesiz Tim Cook’un Vision Pro lansmanı sırasında bir kez bile olsun “Metaverse” terimini konuşmasında kullanmaması oldukça dikkat çekici. Metaverse, Zuckerberg’in açtığı bir yol ve Cook bu yolun üzerinden giden bir marka olarak görünmek istemiyor ve Apple’ı çok daha farklı bir alanda konumlandırıyor. Henüz çok detayına hakim olamasak da Apple’ın yavaş ama sağlam adımlarla Vision Pro’yu geliştirerek ekosistemini de büyüteceğini tahmin etmek çok zor değil.

    Zuckerberg’in hayalleri

    Mark Zuckerberg metaverse üzerine o kadar büyük bir bahis oynadı ki şirketinin adını Meta olarak değiştirdi. Karar şu anda oldukça kötü görünüyor, bazıları bu teknolojinin ölümünü öngörüyor. Gerçek ise her zamanki gibi abartı ile umutsuzluk arasında bir yerde.

    Bir teknoloji ve medya danışmanlık firması olan Activate’in yeni raporu, hangi şirketlerin fayda sağlayacağı ve hangi kullanım durumlarının başarılı olacağı da dahil olmak üzere metaverse’in geleceğini ortaya koyuyor. Çalışma, Zuckerberg’in bir yılı aşkın süredir vizyonundan neden vazgeçmediğini gösteriyor. Ayrıca Apple’ın yeni karma gerçeklik başlığıyla neden bu alana girdiğini de gösteriyor.

    Metaverse için doğru zaman şimdi mi?

    Activate CEO’su ve eski MTV başkanı ve Yahoo yönetim kurulu üyesi Michael J. Wolf, “Tam da şirketler Metaverse girişimlerinden vazgeçerken, araştırmamız bunun aslında gelişme ve yatırım zamanı olduğunu gösteriyor” dedi. Wolf’a göre şirketlerin yapay zeka, tüketici katılımı ve teknoloji geliştirme yatırımlarının yanı sıra metaverse stratejilere de öncelik vermesi gerekecek.

    Wolf ayrıca, metaverse’in Roblox, Minecraft, Fortnite, World of Warcraft ve PUBG gibi video oyunlarında ve oyun platformlarında zaten burada olduğunu belirtti. Meta’nın başka yerlerde kesintiye gitmesine rağmen hala büyük yatırımlar yaptığı yer burası.

    Metaverse’in altın anahtarı: Oyun

    Tüm bu gelişmelere bakıldığında Metaverse giden yolun video oyunlarından geçtiğini görünüyor. Zaten oyun dünyası kendi ekosistemini kurmuş durumda. Kendilerine özel sanal dünyaları, geniş ölçekte kullanıcıları var ve kendi ekonomisini de birçoğu oluşturabildi. Öyle ki aralarında çok büyük yatırımlar alarak bugünün sanayi devlerini bile çok kısa sürede geride bırakacak büyüklüğe ulaşanlar var.

    Activate’in raporundan da yararlanarak Apple’ın aslında nasıl bir dünyaya giriş yaptığını gelin maddeler halinde açıklayalım:

    Metaverse yeni bir aşamaya girdi

    Apple yeni teknolojilere hızlı adapte olan bir şirket hiçbir zaman olmadı. Hep uygun zamanı bekledi ve en iyi haliyle ortaya çıkmaya çalıştı. Metaverse dünyası için de yapılan yatırımlar Apple’ın aynı stratejiyle hareket ettiğini bize gösteriyor. Bu dünyayı yakından izleyen Apple’ın bu yıl Vision Pro ile gelmesi elbette tesadüf değil ve metaverse’ün yeni bir aşamaya geçtiğini gösteriyor.

    Halihazırda metaverse kullanan milyonlarca insan var

    Metaverse Apple’ın ilk kez oluşturacağı bir platform değil ve halihazırda milyonlarca insan zaten bu dünyada var. Roblox’ta 214 milyon, Minecraft’ta 176 milyon, Fortnite’ta 70 milyon, World of Warcraft’ta 45 milyon dahil bu gibi dev platfromlarda halihazırda bir arada olan büyük bir topluluk var.

    Video oyunları metaverse’in temeli

    Az önce saydığım ve milyonlarca insanı bir arada tutan platformların ortak bir paydada buluştuğunu görüyoruz: Hemen hepsi eğlence ve oyundan oluşuyor. Kullanıcılar bu yeni dünyaya geçerken oyunları, sanal dünyaları, sosyal etkileşimleri dikkate alıyor.

    Metaverse kullanımı oyunların ötesine geçmeye başlıyor

    Ancak metaverse dediğimiz şey sadece oyundan ibaret değil ve olmayacak da. Activate’in paylaştığı rapor da bunu destekliyor. Oyun dışında da kullanıcıların bu dünyada zaman geçirmeleri için kendince sebepleri var: Birlikte film ve dizi izleme, sosyalleşme, yeni ve özel sanal item’lar oluşturma ve ticaret…

    Üretken yapay zeka metaverse’in gerçekleşmesini hızlandıracak

    Yapay zeka olduğu yerde kalmıyor ve her gün bizden bir şeyler öğrenerek gelişmeye devam ediyor. Yapay zekanın asıl bize dokunan kısmı ise üretken yapay zeka olarak adlandırılıyor ve işte bu noktada metaverse yine karşımıza çıkıyor. Bu özel teknoloji sayesinde metaverse’in çok daha hızlı şekilleneceğini ve insanlara daha cazip bir hale geleceğini söylemek mümkün.

    Üretken yapay zeka herkesi geliştirici yapacak

    Üretken yapay zekanın bir başka önemli faydası da herhangi bir teknik bilgi olmaksızın hemen herkesin bu teknolojiyi rahatça kullanabilmesini sağlamak olacak. Kullanıcılar kendi meta evrenlerini oluştururken, kendi avatarlarını yaratıp belki de kendi sanal şirketlerini kurarak ticaret yapıp para kazanabilecekler.

    Spor ve konserler de metaverse aracılığıyla deneyimlenebilir

    Yaklaşık 6 ay önce hem bir telefon lansmanına Metaverse üzerinden katılma şansı buldum, hem de giyim sektörünün önde gelen isimlerinden birinin defilesini yine Metaverse üzerinden takip ettim. Çok keyifli aktiviteler değillerdi, ancak metaverse’ün gelişimi bu gibi organizasyonları daha da artırabilir. Konsere gidenlerin bir kısmı metaverse’ten katılmayı tercih edebilir. Çok benlik bir şey değil ancak bunun da alıcısı mutlaka olacaktır.

    Kendi metaverse’inizi inşa edeceksiniz

    Metaverse’ü metaverse yapacak ve büyütecek tek bir şey var: Kullanıcılar. Gelecekte bir metaverse’ten bahsedeceksek bu tamamen kullanıcıların gösterdiği ilgiye bağlı olacak. Kendilerine özgü meta dünyaları yaratabilen kullanıcılar, kendi sanal item’larını oluşturabildikleri gibi, kendi evlerini yapacak ve hattakendi oyunlarını dahi geliştirebilecekler. Ki tüm bunları yapmaları için de teknik bilgi gerekmeyecek. Bu da metaverse’ü yakın gelecekte daha cazip bir hale getirebilir.

    2026’da 15 milyondan fazla AR cihazı satılacak

    AR cihazlarına olan ilgi her geçen gün artıyor. Bu ilgi devam ederse 2026’da 15 milyonu aşkın AR cihazının satılması bekleniyor. Apple da Vision Pro ile sahalara indiğine göre bu rakamları görmek pek de hayal olmasa gerek.

    İşte tüm bu saydığım nedenler Apple’ın adını anmasa da Metaverse alemine geçiş yapmasında önemli bir rol oynadı. Ancak Apple’ın aklından neler geçtiğini kestirmek güç ve bu düşündüklerimizden çok daha fazlasını da görebiliriz.

    Metaverse adımı Apple’ın piyasa değerini 3 trilyon dolara taşıdı

    İlginçtir ki Vision Pro’yu duyuran Apple’ın hisseleri de bu yeni heyecanla uçtu ve şirket 3 trilyon dolarlık piyasa değerine ulaştı. Bu gözlükler oldukça pahalı ve herkesin sahip olamayacağını da belli. Ancak Apple’ın bir şekilde bu gözlüklerle oyun kurucu olacağına ve yepyeni bir gelir modeli yaratacağına inanıldığından yatırımcılar da Apple’u bu yolda destekliyor gibi görünüyor.

    Haberler

    BUNLARI DA BEĞENEBİLİRSİN