AMD, Fluid Motions Frames ile tamamlanan yeni nesil Fidelity FX Super Resolution 3 (FSR 3) yükseltme teknolojisinin daha fazla ayrıntısını nihayet açıkladı.
AMD FSR 3, Nvidia’nın DLSS 3’teki yenilikçi Frame Generation teknolojisine doğrudan bir yanıt olarak karşımıza çıkıyor. İlk olarak geçen Kasım ayında duyurulan AMD FSR 3, yeni Radeon RX 700 XT ve 7800 XT GPU’larının çekiciliğini artırmak için Fluid Motion Frames’i daha popüler hale getiriyor. Ancak bu teknolojinin resmi bir lansman tarihi açıklanmış değil.
Peki, Fluid Motion Frames tam olarak nasıl çalışır? Nvidia’nın Frame Generation teknolojisi ile nasıl karşılaştırılır? AMD FSR 3 paketine nasıl uyum sağlanır? Hangi oyunlar ve GPU’lar bu yeni teknolojiyi destekleyecek? Yazımız içerisinde bu sorularımızın cevaplarını bulacaksınız…
AMD’nin Fluid Motions Frames Teknolojisi Ne Sunacak?
Temel fikir oldukça basit: Fluid Motions Frames teknolojisine sahip FSR 3, AMD’nin Nvidia’nın Frame Generation teknolojisine ve DLSS 3’e cevabıdır. Tıpkı Nvidia Frame Generation gibi, AMD Fluid Motion Frames (FMF), mevcut çerçeve verilerine dayalı olarak yeni çerçeveleri enterpolasyona tabi tutar ve bunları tam 3D ardışık düzen kullanılarak oluşturulan kareler arasına ekler.
Yani her iki durumda da sonuç, görsel akıcılığın veya pürüzsüzlüğün artmasıdır. Ancak herhangi bir gerçek ek performans elde edilemez. Aslında bu çerçeve oluşturma teknolojilerini çalıştırmanın tepki süresi veya gecikme süresi açısından bir maliyeti vardır.
Bu nedenle Nvidia’nın Frame Generation’ın gecikmeyi azaltan Reflex teknolojisiyle birlikte çalışması gerekiyor ve aynı şekilde AMD’nin de FMF’de gecikmeyi azaltmaya yardımcı olacak revize edilmiş bir Anti-Lag+ özelliği var.
AMD’nin Fluid Motions Frames Teknolojisi nasıl çalışır?
GPU’larda özel donanım hızlandırması gerektiren Nvidia’nın Frame Generation’ının aksine, AMD FMF bir yazılım çözümü olarak karşımıza çıkıyor. Her iki platform da hareket vektörleri ve optik akış analizinin bir kombinasyonunu kullanıyor. Aradaki fark, Nvidia’nın RTX GPU’larının özel optik akış hızlandırıcı bloklara sahip olması, AMD’nin ise GPU gölgelendiricilerindeki tüm hesaplamaları eşzamansız hesaplama kapasitesini kullanarak yapmasıdır.
Elde edilen kara baktığımızda AMD FMF’nin performansının en azından kısmen GPU’nun eşzamansız hesaplamasının ne kadarının oyunun kendisi tarafından kullanıldığına bağlı olduğudur. Dolayısıyla FMF performansı oyundan oyuna farklılık gösterebilir.
Muhtemelen AMD’nin FMF’yi etkinleştirmeden önce 60 fps’lik temel performansı önermesinin nedeni bu olabilir. Bununla birlikte, 60 fps’lik temel performans elbette FSR yükseltme etkinleştirilmesinden kaynaklanan kare hızı artışını da içerebilir.
FMF’nin donanım temelinden ziyade yazılımının da bariz bir faydası bulunmakta. Nvidia Frame Generation’dan çok daha geniş çapta uyumu bulunuyor.
Nvidia, Frame Generation en yeni RTX 40 serisi donanımıyla sınırlı olması gerektiğini çünkü yalnızca bu GPU’ların yeterli optik akış performansına sahip olduğunu söylüyor. AMD’nin yazılım yaklaşımı, FMF için bu tür sınırlamaların geçerli olmadığı anlamına geliyor.
FSR 3 ile Fluid Motions Frames arasındaki fark nedir?
Tıpkı Nvidia’nın DLSS 3 ve Frame Generation’da olduğu gibi, FSR 3 ve Fluid Motions Frames’in ne ölçüde farklı olduğu sorusu kafa karıştırıcı olabilir. FSR 3, AMD’nin FMF ve gecikme önleme teknolojisiyle en yeni FSR yükseltmesini içeren bir süper settir.
FSR 3’ün AMD’nin yükseltme teknolojisinin yeni bir uygulamasına sahip olup olmadığı tam olarak net değil. Ancak AMD, FSR 3’ün FMF olmadan çalıştırılabileceğini söylüyor ve bu senaryoda GPU desteği daha da geniş bir yelpazeye sahip olacak ve AMD Radeon RX 590 ve Nvidia GeForce GTX 10 Serisine kadar genişletilecek gibi.
Hangi GPU’lar AMD Fluid Motions Frames ile uyumlu?
AMD, Fluid Motion Frames’in çoğu modern AMD ve Nvidia GPU ile uyumlu olduğunu söylüyor. Intel GPU’lar hakkında henüz net bir bilgi yok, ancak prensip olarak Intel’in Arc grafikleri Fluid Motions Frames çalıştırabilmeli. Uygulamada bu daha da karmaşık olabilir ve gecikmenin azaltılması gibi faktörlere bağlı olabilir. Bilginiz olsun, aşağıdaki grafik kartı modelleri AMD’nin şu ana kadar listelediği GPU’lar.
AMD:
Radeon RX 5700 ve sonrası desteklenir
Radeon RX 6000 serisi ve sonrası önerilir
Nvidia:
GeForce RTX 20 serisi ve sonrası desteklenir
GeForce RTX 30 serisi ve sonrası önerilir
Fluid Motions Frames’den ne tür kare hızları bekleyebilirsiniz?
AMD, ışın izleme etkinken Ultra ayarlarda 4K’da çalışan Forspoken’ın örneğini verdi. Tamamen yerel olarak çalışan yeni Radeon RX 7800 XT GPU, 36 fps döndürüyor. Ancak FSR ölçeklendirme ve Fluid Motions Frames ile bu değer 122 fps’ye kadar yükseliyor.
Genel olarak AMD, FMF’nin kare hızlarını yüzde 90’ın üzerinde artırabildiğini söylüyor. Ama bu rakam değişecek. Belirli bir oyunun eşzamansız işlem yüküne bağlı olarak bu değerin değişkenlik göstereceği söylenebilir.
AMD Fluid Motions Frames teknolojisini Nvidia GPU’mda kullanabilir miyim?
Bu sorunun cevabı evet. Ancak en büyük soru işareti gecikme. Tüm çerçeve oluşturma/enterpolasyon teknolojileri en azından biraz gecikme yaratır. Bu nedenle Nvidia, Frame Generation’ın yalnızca gecikmeyi azaltan bir teknoloji olan Reflex ile birlikte çalıştığı konusunda ısrar ediyor.
AMD’nin kendi yeni Anti-Lag+ özelliği var. Ancak bu özellik sadece AMD GPU’lara özel. Hal böyle olunca FMF’nin Nvidia GPU’da iyi çalışması için Reflex’i kullanmanız gerekiyor. Nvidia Reflex, AMD FMF ile ne kadar iyi çalışacak? Daha görülecek çok şey var. Şimdilik her şey oldukça karmaşık gibi gözüküyor.
Tüm DirectX 11 ve 12 oyunlarının AMD Fluid Motion Frames ile uyumlu olacağı doğru mu?
Evet ve hayır. AMD, sürücü düzeyinde uygulanacak ve tüm DX11 ve DX12 oyunlarıyla uyumlu olacak Fluid Motions Frames’in ikinci bir sürümü üzerinde çalışıyor. FMF’nin sonraki oyundan bağımsız versiyonu, hareket vektörlerini değil, yalnızca optik akış analizini kullanacak. Dolayısıyla görüntü kalitesinden bir miktar ödün verilecek gibi gözüküyor.
FMF’nin daha geniş kapsamlı versiyonu, daha yüksek temel kare hızlarıyla çalışacak ve aynı zamanda hızlı fare hareketi algılandığında gerçekten devre dışı bırakılacak kadar aşırı hareketlerle mücadele edecek. Şimdilik, görüntü kalitesinden tam olarak ne kadar ödün verildiği ve bu en geniş uyum sunacak uygulamada FMF’nin ne kadar kullanılabilir olacağı açık olmaktan çok uzakta.
Sürücü düzeyindeki çerçeve oluşturma teknolojilerinin genellikle çok iyi çalışmamasının bir nedeni; menüler, artı işaretleri ve oyun bilgileri de dahil olmak üzere kullanıcı arayüzü veya HUD gibi sabit ekran öğelerinin, ölçeklendirme yapaylıklarından korkunç derecede zarar görme eğiliminde olmasıdır.
Bu öğeler yalnızca geliştiricilerle işbirliği içinde oyun düzeyinde destek sayesinde 3D motorla çerçeve gen kullanılarak etkili bir şekilde yerel olarak oluşturulabilir. Sürücü düzeyinde bir çerçeve oluşturma teknolojisiyle bunu başarmak imkansız olmasa da zordur.
Dahası, Fluid Motion Frames’in bu sürümü, AMD’nin HYPR-RX performans artırıcı sürücü özelliğine bağlı olacak ve Radeon RX 7900, 7800 ve 7600 serisi de dahil olmak üzere yalnızca AMD’nin en yeni RDNA 3 GPU’ları için mevcut olacak.
Hangi oyunlar AMD Fluid Motion Frames destekleyecek?
Tam AMD Fluid Motion Frames desteğine sahip ilk iki oyun Forspoken ve Immortals of Aveum; her ikisi de AMD’nin yeni teknolojiyi çalıştırarak demosunu geçtiğimiz günlerde gerçekleştirdi. AMD, bu oyunların ardından Avatar: Frontiers of Pandora, Cyberpunk 2077, Space Marine 2, Frostpunk 2, The Alters, Squad, Starship Troopers: Extermination, Black Myth: Wukong, Crimson Desert ve Like a Dragon: Infinite Wealth’in ve daha fazlasının geleceğini söylüyor.
FSR 3 ve Fluid Motion Frames ne zaman piyasaya sürülecek?
AMD bu konuda oldukça belirsiz davranıyor. Ancak FMF’in oyun desteği gerektiren, hem hareket vektörlerini hem de optik akış analizini kullanan sürümü Eylül ayında yayınlanacak, açıklanan oyunlar arasındaki Forspoken ve Immortals of Aveum’u destekleyecek gibi görünüyor.
Tüm DX11 ve DX12 oyunlarıyla çalışan ve HYPR-RX’in bir parçası olarak gelen FMF’nin basitleştirilmiş sürücü düzeyindeki versiyonu en azından 2024’ün başına kadar çıkmayacak gibi görünüyor.
Peki AMD Fluid Motion Frames, Nvidia’nın Frame Generation teknolojisi kadar iyi olacak mı?
İşte kafa karıştırıcı bir soru daha: FMF, Nvidia Frame Generation kadar iyi olacak mı? Gamescom şovundaki demolardan gelen ilk raporlar umut verici görünüyor, ancak bu sorunun cevabı hala belirsiz gibi.