İnternet üzerinden alışverişin yaygınlaşmasıyla beraber dolandırıcılık yöntemleri de çeşitlenmeye başladı. Özellikle karantina döneminde artan bu sirkülasyon kuryeler ve telekominikasyon aracılığıyla yerini yeni dolandırıcılık yöntemlerine bırakıyor. İşte pek çok uzmanın uyardığı bu yeni dolandırıcılık yöntemi kullanıcıların bir mesaj almasıyla ve paketin teslim edilmesi için küçük bir ödeme yapmasını istemek gibi taleplerle çeşitleniyor.
Yeni dolandırıcılık yöntemi kullanıcılara akıllı telefonlardan ulaşıyor
Salgını fırsat bilen dolandırıcılar sahte SMS mesajlarıyla binlerce kişiyi dolandırıyor. Teslimat şirketlerindenmiş gibi atılan mesajlar pek çok kişinin bu oltalama yöntemine takılmasına neden oluyor. Öte yandan yine bir diğer yöntem ise ‘bir operatörden aradığını’ söyleyerek kişilerden bilgilerini talep etmek oluyor.
Yapılan araştırmaya göre dolandırcılar salgından faydalanıyor ve her 5 kişiden 3’ü sahte teslimat mesajları alıyor. Sahte mesajları aldıklarını bildirenlerin sayısında önemli bir artış bulunuyor ve uzmanlar bu tip mesajlara ve aramalara kanılmaması gerektiği konusunda uyarıyor. Independent tarafından ortaya çıkartalan bu dolandırıcılık yöntemleri, resmi raporlara dayanıyor.
Örneğin FullFact tarafından 19 Mart 2020 tarihinde Royal Mail’den gelmiş bir paketin teslimatı için kullanıcılardan ücret talep edilmiş. SMS yoluyla bildirilen bu mesajın dolandırıcılık amaçlı yapıldığı ortaya çıkmış. Hatta konu hakkında bir anket yapılmış ve sonuçlara göre dolandırıcılık mesajını 10 kullanıcının 7’si almış yani yaklaşık yüzde 70 oranında kişiye ulaşmış.
Türkiye’de de benzer SMS mesajları ile dolandırıcılık yapmaya çalışanlar bulunuyor. Bu sebeple güvenilir olmayan kaynaklardan gelen SMS’leri açmayın ve aramaları kabul etmeyin.
Eset araştırmacısı Jake Moore özellikle salgın döneminde artan risklere vurgu yaparak artan tehditlere yönelik uyarılarda bulundu:
“Bu mesajların sıklığı ve mesajlardaki yaratıcılık giderek artıyor. Sizi korkutma amacı taşıyan, büyük bir indirim sunduğunu iddia eden ve hemen harekete geçmenizi isteyen mesajlar geldiğinde bir kez daha düşünün.”
“Duygularınızı etkileyen mesajlar, farkına varmadan sizi manipüle eder. Tıklamak için acele etmeyin.”
“Gönderici bilgilerini kontrol edin, size sunulan bir teklifin bir kargo şirketinden gelip gelmeyeceğini düşünün. Olmayacak cazip tekliflere aldanmayın.”