Her gün yeni teknolojilerle tanışan günümüz tüketicisi için hemen her işini halledebildiği akıllı telefonun yeri bambaşka. Diğer bir deyişle akıllı telefonumuz bir yana, akıllı TV’si, oyun konsolu, tableti ne varsa tüm teknoloji dünyası diğer yana. Bu ilginin doğurduğu sürekli büyüyen talep rakamlarda da çok net bir şekilde okunuyor. Geçtiğimiz ay açıklanan IDC 2015 akıllı telefon satış raporuna göre birinci çeyrekte tüm dünyada 336,5 milyon akıllı telefon satılmış. Bu rakam geçen yıl aynı dönemle kıyaslandığında %16,7’lik bir büyüme söz konusu. Pazarın en büyüğü ise bu dönemde 82,4 milyon akıllı telefon satan Samsung. 61.2 milyon iPhone satan Apple ve 18,8 milyon akıllı telefon satan Lenovo listenin iki ve üçüncü sırasında.
Pazar 2017’de 38 milyar dolara ulaşacak
Bu dev pazarın içinden çıkan ve son yıllarda giderek büyüyen bir başka sektör daha var. Tahmin edeceğiniz üzere mobil aksesuar pazarından bahsediyorum. Akıllı telefon aksesuarları ise bu pazar içerisinde en büyük paya sahip segment. Statisticbrain.com’un verilerine göre akıllı telefon aksesuarları pazarının dünyadaki değeri 21 milyar dolar civarında. Gelecek yıl bu rakamın 2-3 milyar dolar bir artış yaşaması bekleniyor. Bu pazar içerisinde en büyük pay yüzde 36 ile akıllı telefon kılıflarının. Dünyada birçok pazarda olduğu gibi, mobil telefonlarda da en önemli kişiselleştirme aksesuarı olan kılıf aynı zamanda en çok ilgi gören aksesuar. Örneğin Çin pazarında başarıyla satılan Xiaomi telefonlarının da satışında kılıf ile satış oranı yaklaşık toplam satışlarının %60’ını oluşturuyor. Kılıfları yüzde 34 ile kulaklıklar, yüzde 10 ile batarya ve şarj üniteleri, ekran koruyucular ve diğer aksesuarlar takip ediyor. Dünyanın önde gelen araştırma şirketlerinden ABI Research’ün bir çalışmasına göre ise akıllı telefon aksesuar pazarı, 2017’de 38 milyar dolara ulaşacak.
Türkiye’de tahminen 1 milyar TL’lik bir hacim var
Türkiye’de ise mobil aksesuar pazarı ölçülmediğinden maalesef resmi bir veri bulunmuyor. Kayıt dışı, kaçak pazar da yine maalesef çok büyük. Bu sebeplerden dolayı resmi bir rakam vermek açıkçası mümkün değil; fakat yurtdışı ölçülen pazarları baz aldığımızda Türkiye mobil aksesuar pazarı büyüklüğünün 1 milyar TL seviyesinde olduğunu söyleyebiliyoruz. Cep telefonu kılıf ve aksesuar sektöründe iş yapan e-ticaret sitesi MobilCadde.com’un geçtiğimiz yıl 100’den fazla perakende teknoloji mağazası ve online site satış verilerine dayanarak gerçekleştirdiği araştırmaya göre 2013 yılında akıllı telefon kullanıcıları cihaz başına ortalama 3,1 adet aksesuar satın alırken, 2014 yılında bu oran 3,6’ya yükseldi. Akıllı telefon aksesuarları içerisinde en yüksek satış oranına sahip aksesuar olan kılıfların zaman içerisinde bir moda objesine dönüştüğünü söylemekte fayda var. Dünyadaki kullanıcı alışkanlıkları ile paralel bir şekilde aksesuar kullanımda en yüksek paya sahip kılıflar Türk kullanıcıların yüzde 39’u tarafından moda objesi olarak kullanılıyorlar. Yine aynı araştırmaya göre cihazların aksesuar satışlarında 2014’ün son çeyreğinde liderlik bayrağını iPhone 6’nın aldığı görünüyor. Apple’ın, 2014’ün son çeyreğinde tüm dünyada 74,5 milyon iPhone sattığını hatırlarsak aksesuar tarafında bu sonuç kimseyi şaşırtmamalı.
Satın alırken tavsiye önemli etken
Ülkemizde birçok ürün grubunda olduğu gibi mobil aksesuar satın alırken de tavsiye en önemli etken. Özellikle mağazalardaki satış temsilcilerinin mobil aksesuar tercihlerindeki en etkili yönlendirici olduğunu söyleyebiliriz. Bunun dışında sezonsal trendler de pazarı şekillendiriyor. Örneğin yazın seyahatler arttığından ve dışarıda daha çok vakit geçirildiğinden dolayı taşınabilir şarj cihazı satışları yükselişe geçiyor. Sezonun modası renk ve tasarımlarda aksesuarlara taşınıyor. Akıllı telefon aksesuarlarında Spigen, Elago, Viva Madrid, Case Mate, Element Case, Griffin, Otterbox, White Diamonds gibi öncü birçok marka yer alıyor. Adı dünyaca bilinen bu markalar arasına Türkiye’de Belkin, Dafoni markaları da eklenerek hızla büyümeye başladı.
Akıllı telefon alan kılıfını hazırlar
Mobil uygumalar dünyasında yaşanan gelişmelerle hayatımızdaki fonksiyonları giderek büyüyen akıllı telefonlar ekranlarının da büyümesiyle tabletleri birçok alanda oyun dışı bırakarak işte, evde, sokakta kısacası her ortamda başrolü kapmış gibi görünüyorlar. Bu durum akıllı telefonları hem yaptığı iş hem de sosyal hayatımıza kattığı prestij anlamında daha önemli bir konuma getirdi. Bu algının etkisiyle avuç dolusu paralar sayarak aldığımız her geçen gün fiyatlarıyla birlikte zerafeti de artan akıllı telefonlarımızı korumak hatta gözümüz gibi bakmak hepimiz için bir görev bilincine dönüştü. Bunun en iyi yolu koruyucu kılıf kullanmak. Telefon kılıflarının kapaklı, cüzdanlı, pencereli, ultra korumalı, taşlı gibi birçok çeşidi var. Diğer yandan pil ömrü sorununa çözüm getiren şarjlı kılıflar ise hem koruyup hem de şarjınız bittiğinde hayat kurtaran cinsten. Buradaki seçim sizin ihtiyacınıza göre değişiyor. Aslında ihtiyacın yanında kılıf kategorisinde tercihler son zamanlarda zevk meselesine dönmeye de başladı. Şöyle ki; koruma amaçlı kullanılan telefon kılıfları, zamanla giyimin de bir parçası haline geldiğinden moda aksesuarı olarak kullanılmaya başlanıldı. Ünlü markaların özel tasarım aksesuarları da bu ilginin artmasına destek oldu. Kılıfların moda aksesuarlarına dönüşümü bu segmentin tamamen kişiselleşmesine neden olduğundan bu anlamda bir öneride bulunmak çok da anlamlı olmayacak. Ancak onlarca farklı renk ve tasarıma sahip kılıfları ile iWill markasını bir yere not etmenizde fayda var.
Ekranınıza değil, 30-40 liranıza kıyın
Yeni nesil telefonların birçoğu Gorilla Glass teknolojisiyle çiziklere karşı dayanıklı ekranlara sahip olsa da ekran koruyucusuna her zaman ihtiyaç var. En iyi ekranlar dahi anahtarlık, bozuk para gibi cebinizdeki sert metallerden zarar görebiliyor. Ayrıca kaliteli ekran koruyucuları telefonunuzun ekranını korumak dışında parmak izini de engelliyor. Koruyucular, güneş altında daha az parlayan bir ekran sunduklarından daha kaliteli bir kullanıcı deneyimi sağlıyorlar. Ekran koruyucular içerisinde en iyi alternatif ise temperli cam olanlar. Plastikten çok daha başarılı ekran deneyimi sunan cam ekran koruyucular, darbelere ve çiziklere karşı da çok dayanıklılar. Tek olumsuz yanı ise özellikle iPhone kullanıcıların ortak görüşü de olan koruyucunun görsel olarak tasarıma olumsuz etki etmesi. iPhone 6 kullanıcısı iseniz fiyatı benzerlerinden biraz daha tuzlu olsa da muadillerine göre 9 kat daha güçlü olan TTEC 2EKCF02 ürünü iyi bir seçenek olabilir. TTEC’in Samsung Galaxy serisi için de cam ekran koruyucuları mevcut.
Ayrılmaz üçlü; Sen, telefonun ve selfie çubuğun
Selfie dijital dünyada son birkaç yılın en çok telaffuz edilen kelimesi belki de. Öyle ki akıllı telefon üreticilerin tüketiciyi çekme adına yeni modellerini sunarken altın pazarlama söylemlerinden biri hâlâ selfie. Her ne kadar geçtiğimiz iki yılki çılgınlığı kalmamış ve sektör için normalleşmiş olsa dahi son günlerde bu kez de selfie çubukları dört bir yanımızı sarmış durumda. Teknoloji marketlerden sokağınızdaki nalbura kadar hemen her yerde karşımıza çıkan selfie çubukları telefonlarımızın ve bizim fotoğraf becerimizi bir tık üste taşıdığı için selfie sevdalıları için önemli bir aksesuar. Tüm dünyayı saran selfie çubuğu meselesine bazı ülkelerde çok ciddi bakılıyor. Örneğin Güney Kore’de kayıtlı ve standartlara uygun olmayan selfie çubuğu satanlara 27 bin dolara ve üç yıl hapise varan cezalar söz konusu. Türkiye’de de çok tutan bu apartların sağda solda seyyar satıcıda rastlayacağınız 10 liralık giriş seviyesi modelinden Bluetooth uzaktan kumandalısına kadar çeşitleri mevcut. Android ve İOS cihazlarının hepsine uyumlu modeller olduğu gibi Android için ayrı İOS için ayrı uyumlu selfie çubukları da var. Öte yandan kumanda kısmı da çeşitlilik gösteriyor. Küçük bir kumanda ile bluetooth ile çalışanlar, elinizde tuttuğunuz uç kısımdan kumanda edilenler ve zamanlayıcı özelliğe sahip olanlar gibi. Selfie işine gönül vermişseniz Selfie’den hiç haz etmeyen biri olsam da test etme şansına sahip olduğum için en azından bluetooth apartlı bir ürün seçmenizde fayda olduğunu söyleyebilirim. Bir de aldığınız aparatın hızlı ve güvenli montaj için hızlı dönüş düğmesi olmasına dikkat edin. Yoksa bozuk para ya da tornavida ile uğraşmak zorunda kalırsınız. TechSmart’ın Z07-5 Android 3. 0 ve iOS 4.0 uyumlu ürünü bence iyi bir seçenek.
Akıllı telefonun kara gün dostu taşınabilir şarjlar
Akıllı telefonunuz için belki de en hayati aksesuar taşınabilir şarj cihazları. Çünkü hayatımızı kolaylaştıran akıllı telefonların giderek artan en büyük problemi pil ömrü. Akıllı telefon modellerinin gelişmesi ve artan kullanımı yanında büyüyen mobil uygulama ekosistemi ile indirdiğimiz uygulama sayıları arttıkça cihazlarımızın pil ömürleri de giderek azalıyor. Bu derdimize her ortamda deva olan taşınabilir batarya kategorisinde onlarca alternatif var aslında. Powerbank’ler, Batary Case’ler, Power Dock’lar gibi. Özellikle Powerbank’lerin son dönemde çok yaygın olduğunu söyleyebilirim. Sony, Samsung, TTEC, Petrix, Urbanrevolt gibi birçok markanın piyasada farklı fiyat aralıklarında taşınabilir şart cihazları mevcut. Bu kategoride hem fiyat hem tasarım hem de hafiflik olarak benim de tercihim olan Samsung EB-P310 3100 mAh taşınabilir şar cihazını, daha yüksek mAh’li bir cihaz arıyorsanız Sony’nin 10 bin mAh’li CP-V10W ürününü öneririm. Bu kategori de son dönemde rekabetin arttığını ve tasarımda fark yaratan ürünlerin öne çıkmaya başladığını ilave etmek isterim. Örneğin Türkiye’de ürünlerini bulamayacağınız Phoniture’nin akıllı telefon mobilyası konseptiyle sattığı şarj cihazları taşımaya çok müsait olmasa da tasarımlarıyla öne çıkıyor.
Şarj cihazı alırken dikkat
Mobil şarj cihazı satın alırken öncelikle basit gibi görünse de patlama riski olan ürünler olduğu için cihazın koruyucu teknik özelliklerinin olduğundan emin olunmalı ve garantili ürünler tercih edilmeli. Ayrıca alınacak ürünün kapasitesini mutlaka şarj edeceğiniz akıllı telefon kapasitesiyle kıyaslamanızı öneririm. Telefonunuzun kapasitesi 4000 mAh ise aldığınız cihazın da kapasitesi en az 4000 mAh olması gerekiyor. Pil ömrü teknoloji üreticileri cephesinde de önemli bir rekabet alanı ayrıca. Son geliştiriciler konferansında Apple’ın pil ömrü ile ilgili açıkladığı açıkladığı yenilik buna iyi bir örnek. iOS 9 ile birlikte gelen önemli özelliklerden biri iPhone’ların batarya ömrünü 3 saat daha uzatması beklenen düşük enerji modu olacak. Samsung da keza yeni Galaxy serisinde hızlı ve kablosuz şarj özelliğini sunarak kullanıcılarının yüzünü güldürmüştü.
Tüketici tarafından kılıf ve şarj ünitelerinden sonra en fazla tercih edilen aksesuarlar ise kulaklıklar. Çünkü çok fazla kaybediliyorlar. Bir diğer nedeni ise genelde kalitesiz ve marka bilinirliği olmayan ucuz ürünlerin tercih edilmesinden dolayı çabuk bozulmaları. Türkiye’deki genç nüfusun yoğunluğuna rağmen alım gücü ve bilinirlik seviyesi halen pek yüksek değil. Bu tercihler dahilinde bizde kulaklık kategorisinin yurt dışındaki kadar gelişmediğini söyleyebiliriz. Ancak son dönemde özellikle akıllı telefonların kullanıcıların geneli tarafından müzik çalar olarak tercih edilmeye başlanması bu anlamda tüketiciyi lisanslı ve markaları ürünlere yönlendiriyor. Kulaklık kategorisinde işlevleri aynı olsa da piyasada tasarım ve kullanım amacına göre farklılıklar gösteren yüzlerce ürün var. Toplu taşıma araçlarında ya da konferanslarda çok dikkat çekmediği için tercih edilen kulak içi kulaklıklar, müzik severlerin tercihi kulak üstü kulaklıklar, araç içi kullanımlar için bluetooth kulaklıklar, sabah koşularını ihmal etmeyenler için fermuarlı kulaklıklar, sevgilisine dakika başı rapor verenler için mikrofonlu kulaklıklar gibi. Benim önerim özellikle uçak yolculuklarda çok işe yarayan gürültü engelleme teknolojisine sahip modeller. KOSS’un tamamen katlanabilir 11570 QZPRO kulaküstü kulaklığı bu anlamda iyi bir tercih olabilir. Spor yaparken müzik dinlemekten vazgeçemeyenlerden iseniz Jabra’nın kablosuz, bluetooth kulaklık seçeneklerinden birini seçebilirsiniz. Fiyat skalasının biraz yüksek olduğunu belirtmeliyim.
Aksesuar pazarında potansiyel çok büyük
Çoğumuzun en iyi arkadaşı akıllı telefonlarımızı daha verimli ve kullanışlı hale getirmede çok önemli bir rol üstlenen aksesuar kategorisine her geçen gün gelişen teknolojiyle yeni segmentler ekleniyor. Örneğin tek başlarına henüz çok da fonksiyonel olmayan ya da en azından henüz kullanıcı alışkanlığı kazanamadığımızı söyleyebileceğimiz akıllı saatler de henüz aksesuar kategorisinde. Akıllı telefonlarla daha iyi fotoğraflar çekmek için kullandığımız onlarca çeşit aparattan telefonla entegre çalışan el kameralarına kadar yüzlerce çeşit aksesuar mevcut. Hata daha bunun, belki başka bir yazıda detaylı şekilde ele alabileceğim araç içi mobil aksesuarları var. Sözün kısası son olarak araştırmalar akıllı telefon dünyasındaki büyümenin katlanarak devam edeceğini söylediğinden bu sektörün şimdilik yavrusu olan aksesuar pazarının yakın gelecekte büyük bir ekosisteme dönüşeceğini söyleyebilirim. Siz de içinde işinizi ve hayatınızı taşıdığınız telefonunuzu daha akıllı kullanmak, dış etkenlerden korumak ve dilediğiniz gibi kişiselleştirmek için MediaMarkt’ın telefon aksesuarlarına buradan bir göz atın derim.
(Açılış görseli kaynak: Brunch News)