Apple uzun yıllar Çin’de üretim yaptıktan sonra bir sonraki büyük hedefini belirlemiş olabilir: O da Hindistan. Goldman Sachs’ın yakın tarihli bir raporuna göre, Hindistan 2075 yılına kadar dünyanın en büyük ekonomileri listesinde ABD’yi geçme yolunda ilerliyor. Bu yolda ortaya çıkan pek çok engel olsa da Apple’ın Hindistan’ın dönüşümüne inandığı açıkça görülüyor. (https://aardvarkisrael.com/)
Bu noktada Apple’ın CEO’su Tim Cook’un 2017 yılında yatırımcılara yaptığı bir açıklama akıllara geliyor. Cook, “Çin’in birkaç yıl önce bulunduğu noktayla Hindistan arasında pek çok benzerlik görüyorum. Bu yüzden Hindistan konusunda çok ama çok iyimserim.” Yani Hindistan, aslında yeni bir hikaye değil ve Apple’ın uzun yıllardır üzerinde çalıştığı yeni büyük projesi.
Altı yıl sonra, Apple bu vizyonun meyvelerini yeni yeni görmeye başlıyor. Bu yılın başlarında Hindistan’da ilk iki mağazasını açtı ve her zamanki kadar iyimser olmak için pek çok neden var.
Hindistan’da satılan akıllı telefonların yalnızca yüzde 5’i iPhone
CNBC’ye göre, iPhone’lar bu yıl Hindistan’daki tüm akıllı telefon satışlarının %5,1’ini oluşturdu. Bu oran ucuz Android cihazlarla kıyaslandığında hala düşük kalıyor. Ancak bu fark şimdiden daralmaya başladı. CNBC tarafından toplanan verilere göre, sadece bir yıl önce %3,4 olan bu pay çok yükseldi ve iPhone satışları bu zaman diliminde %50 arttı. Hindistan ayrıca tüm iPhone satışlarının %4’ünü gerçekleştirerek Apple telefonlarının en büyük beşinci tüketicisi haline geldi.
Apple’ın büyük gelir artışı görmek için pazarı domine etmesine gerek yok
Apple’ın Çin’in akıllı telefon pazarındaki payı hala yalnızca %17. Bununla birlikte, Apple’ın Çin’deki pasta dilimi sadece üç yıl önce %9 iken neredeyse iki katına çıktı ve Büyük Çin 2022’de Apple’ın gelirinin %19’unu temsil etti. Apple’ın Hindistan’daki işlerini artırması için ülkenin lider telefon üreticisi olması gerekmiyor; sadece bu karışımın içinde olması yeterli.
Hindistan’ın bu yıl Çin’i geçerek nüfus bakımından dünyanın en büyük ülkesi olmasıyla birlikte, büyüme alanı çok büyük. Yani Hindistan pek çok açıdan Apple için büyük bir potansiyel vaadediyor ve burada büyüteceği pazar payı uzun vadede Apple için oldukça kârlı olabilir.
Hindistan genç, orta sınıfı büyüyor ve süslü şeylere olan arzusu artıyor
Çin’in ve yaşlanan nüfusunun aksine Hindistan, tüketim mallarına karşı büyük bir iştah duyan genç bir nüfusa sahip. Hintlilerin %50’si 25 yaşın altında ve %65’i henüz 35 yaşında değil. Çin hala çok daha büyük bir orta sınıfa sahip olsa da Cook, “Orta sınıfa giren çok sayıda insan var ve Hindistan’ın gerçekten bir dönüm noktasında olduğunu hissediyorum” diyor.
Büyüyen orta sınıfla birlikte daha pahalı teknolojilere olan talep de artıyor. Hindistan’da bir akıllı telefonun ortalama satış fiyatı bu yıl %18 arttı ve “premium” akıllı telefonlar artık tüm satışların %11’ini temsil ederek ilk kez çift haneli rakamları aştı.
Peki buradan ne anlıyoruz? Hindistan nüfusunun Çin’e göre daha genç ve tüketim mallarına yönelik iştihanın da yüksek olması Apple için kaçırılmayacak bir fırsat.
Hindistan’da daha fazla iPhone üretmek bir başka büyük kazanç olacaktır
Yazımın en başında belirttiğim noktaya geldi sıra: Üretim. Çin pazarı nasıl ki hem büyük bir telefon pazarı hem de üretim üssü, işte Hindistan’da bu noktada Çin’in ikamesi olabilecek bir ülke. Apple da Çin’e daha az bağımlı olmak için Hindistan’daki üretimini yıllardır artırıyor. ABD-Çin ticaret savaşına ve Çin ekonomisinin son dönemdeki sıkıntılarına yakalanmamak mantıklı olsa da, daha da büyük bir neden var: Hindistan’da bir şeyler üretmek artık daha ucuz.
Fitch Ratings’in kıdemli direktörü Nitin Soni Forbes’a verdiği demeçte, “Çin’de işgücü artık pahalı. Üretim maliyetinizi düşürmek istiyorsanız, Hindistan gibi diğer ülkelere taşınmanız gerekiyor.”
Apple halihazırda ABD’de ve dünyanın geri kalanının büyük bir kısmında hakim durumda, ancak Hindistan’da hala küçük bir oyuncu. Bununla birlikte, Hindistan ekonomisi yoluna devam edebilirse, Apple dünyanın en büyük ülkesinde bir bayrak dikmek için en iyi konumda.
Özetle Çin’de yükselen üretim maliyetleri, ABD-Çin ticaret savaşları ve dünyanın en kalabalık ülkesinin artık Hindistan olması Apple’ın rotasını Çin’dan Hindistan’a kaydırmasına yol açıyor. Bu geçişi daha uzun yıllar seyredeceğiz.