Dünyanın önde gelen araştırma ve danışmanlık şirketi Gartner, her yıl olduğu gibi bu yıl da iş dünyasına projeksiyon sunan stratejik teknoloji trendlerini açıkladı. Bu haftaki yazımda bu rapordan yola çıkarak 2023 yılında iş dünyasının takip etmesi gereken teknoloji trendlerinin detaylarına baktım.
Gartner’ın bu yılki raporunda 9 maddeden oluşan teknoloji trendlerinin odağında sürdürülebilir teknoloji var. Gartner sürdürülebilir teknolojiyi, BT hizmetlerinin enerjisini ve verimliliğini artıran bir çözümler çerçevesi olarak tanımlıyor. Ve 2023 teknolojinin sürdürülebilirlik odaklı bir strateji olmadan tek başına hiç bir anlamı olmadığının altını çiziyor. Rapor firmalara bu bağlamda bir politika belirlemeleri için 4 öneri getiriyor. Dijital bağışıklık sistemi, gözlemlenebilirlik uygulamaları ve yapay zeka temelli güven, risk ve güvenlik yönetimi, BT sistemlerini daha fazla güvenilirlik için optimize etmeyi, veriye dayalı karar vermeyi geliştirmeyi ve üretimde yapay zeka sistemlerinin değerini ve bütünlüğünü korumayı amaçlıyor. Endüstriyel bulut sistemleri, platform mühendisliği ve kablosuz değer üretimi dikey teklifleri hızlandırmayı, ürün teslim hızını artırmayı ve her yerde erişilebilir olmayı amaçlar. Süper uygulamalar, uyarlanabilir yapay zeka ve metaverse ise çalışanlar ve müşterilerle etkileşimi yeniden keşfetmeye, iş modeli değişikliğini mümkün kılmaya ve yeni sanal pazarlara girmek için stratejileri hızlandırmaya odaklanıyor. Gelin bu trendler arasında işletmelerin dijitalleşme yol haritalarında gelecek yıl öncelikli olacaklara kısaca bakalım.
•Dijital Bağışıklık Sistemi: Hızla dijitalleşen dünyamızda artan veri ihlalleri ile siber güvenlik kasları her zamankinden daha önemli hale gelecek. IoT yatırımlarının artmasıyla özellikle bu alanda siber güvenlik yatırımlarının 2023’te öne çıkması bekleniyor. Diğer yandan 2023’te de metaverse, NFT ve kripto para siber güvenlik gündemini meşgul etmeye devam edecek. Hatırlayacağınız üzere dünyanın en büyük kripto para borsası Binance, çok yakın zamanda bir siber saldırı sonucunda 570 milyon doların çalındığını teyit etmişti.
•Süper Uygulamalar: Tek bir yazılım üzerinden çok sayıda işleme imkan tanıyan dolayısıyla tam olarak bugünün konfora önem veren dijital tüketicisinin hayatını kolaylaştıran bir trend. Gartner’a göre, 2027 yılına kadar küresel nüfusun %50’sinden fazlası, birden fazla süper App’i aktif olarak kullanacak.
•Sürdürülebilir Teknolojiler: Birçok şirket yöneticisi için öncelik listelerinin üst sıralarına yükselen ve BT hizmetlerinin enerji ve malzeme verimliliğini artıran; hem işletmenin hem de müşterilerinin sürdürülebilirliğini sağlayan çözümler 2023’te öne çıkacak. 2025 yılına kadar Gartner, CIO’ların %50’sinin BT organizasyonunun sürdürülebilirliğine bağlı performans ölçütlerine sahip olacağını tahmin ediyor. Sürdürülebilir teknolojiye yapılan yatırımlar, büyüme için yeni yollar sağlarken, daha fazla operasyonel dayanıklılık ve finansal performans yaratma potansiyeline de sahiptir.
• Uyarlanabilir Yapay Zeka: 2023’te 57 milyar doları aşması tahmin edilen yapay zekâ pazarı şirketlerinin bir numaralı yatırım alanı olacak. Bilişsel ve yapay zekâ sistemlerine yapılan küresel harcamalarla, sektörün 2025 yılına kadar 190 milyar dolarlık bir hacme ulaşması da bekleniyor. Geçmiş insan ve makine deneyimlerinden alınan gerçek zamanlı geri bildirimleri kullanarak, üretimde kendi kendine adapte olabilen modellere imkan sağlayan uyarlanabilir yapay zeka gelecek yıl hızla yaygınlaşacak. 2026 yılına kadar Gartner, uyarlanabilir yapay zeka sistemleri oluşturmak ve yönetmek için yapay zekâ mühendisliği uygulamalarını benimseyen işletmelerin, operasyonel yapay zeka modellerinde emsallerinden en az %25 daha iyi performans göstereceğini tahmin ediyor.
•Metaverse: 2022’de gündemimizden düşmeyen metaverse gelecek yıl markaların müşterileri bağ kurabilecekleri alanların hacmi artacak. Ve müşteri deneyimi hızla sanal evrenlere kaymaya devam edecek. Herkesin sosyalleşebileceği, eğlenebileceği ve çalışabileceği birleşik bir sanal toplum olarak kurgulanan metaverse’e ilgi hızla artıyor. Teleperformance’ın Müşteri Deneyimi Araştırma Merkezi tarafından ABD’de metaverse’e müşteri tarafındaki yaklaşımı ortaya koymak adına gerçekleştirilen araştırmaya göre 10 katılımcıdan 7’si metaverse’de deneyimler yaşamak istiyor.
Temel olarak nesnelere ait olan sensörlerin ürettikleri verilerin izlenmesine, raporlanmasına ve cihazların çeşitli otomasyonlara göre kontrol edilmesine yarayan Endüstriyel Bulut, sistemleri ve uygulamaları ekranlar ve loglar aracılığıyla izlemek için tasarlanmış araçlar olan Gözlemlenebilirlik Uygulamaları ve platform mühendisliği gibi başlıklar tüm şirketlerin ana gündemleri haline gelecek.
Görsel kaynak: Forbes