Mediatrend Desktop Mediatrend Mobile
Mediatrend Desktop Mediatrend Mobile
Diğer
    HaberlerSosyal MedyaSosyal Medyada Kısa Video Savaşlarının Galibi Kim?

    Sosyal Medyada Kısa Video Savaşlarının Galibi Kim?

    TikTok, Instagram Reels ve YouTube Shorts arasındaki kıyasıya rekabet ile birlikte “Sosyal Medyada Kısa Video Savaşlarının Galibi Kim” dersiniz? 

    TikTok, Instagram Reels ve YouTube Shorts arasında geçen kısa video savaşları son sürat devam ediyor. Mevcut kullanıcılarını harekete geçirmek ve bu akımı canlı tutmak için ek geliştirmeler yayınlayan platformlar, sosyal medya alışkanlıklarını da dönüştürüyor. 

    Bu makalemde, bir dakikadan daha kısa süreli videoların kullanıcılar üzerindeki etkilerini ve neden bu denli talep gördüklerini anlattım.

     

    Sosyal Medyada Kısa Video Savaşlarının Galibi Kim?

    Kısa videoların ilk örneklerini gördüğümüz TikTok, 2018 yılı başında dünya çapında bir çıkış yakalamış ve 15 saniye süreli ilginç video oluşturma özellikleri ile tüm platformlar için emsal oluşturmuştu. 

    Efektler, müzik, eğlence ve etkileşim odağında bir dünya yaratan TikTok, 2018 yılı sonlarına gelindiğinde 500 milyona ulaşarak kullanıcı sayısını katlamış, YouTube üzerinden yayınladığı reklamların sıklığı sebebi ile genel bir bıkkınlık yaratmıştı. Genç kitleleri buluşturan, kendi fenomenlerini çıkaran platform, sosyal medyayı “sevenler ve sevmeyenler” olarak iki derin çizgide ayırmıştı. 

    Yıllar içerisinde remix, dahil olma ve etkileşim üzerinden kendi kültürü yaratan TikTok, yaratıcı ve kısa içeriklerin oluşumuna fırsat verdi ve günümüzde 689 milyonu geçen kullanıcı sayısı ile yükseliş trendini sürdürdü. En yakın rakipleri YouTube ve Instagram’ı da yeni özellikle geliştirmeye zorlayan TikTok, alanda öncü oluşunun etkisiyle de pazardaki üstünlüğünü korudu. 

    TikTok bir yandan ülke bazında engellemelerle karşılaşırken, diğer yandan en genç kuşakların sosyal medya alışkanlıklarını dönüştürdü. Snapchat ile başlayan geçici içerikler Hikayeler özelliği ile birer rutin haline geldi. TikTok ile anlık üretilip tüketilebilen eğlenceli içerikler kabul gördü. Kullanıcıların dahil olma, eğlenme ve kişiselleştirme ihtiyaçlarını basit bir şekilde karşılayan platform, yaratıcı kısa video içeriklerin kütüphanesine dönüştü. 

     

    tiktok press center

     

    Kısa videolarda ilk üç platform hangileri? 

    Aralık 2020’de beta versiyonu kullanıma sunulan YouTube Shorts ve dünya genelinde Ağustos 2020’de piyasaya sürülen Instagram Reels’in katılımıyla sıkı bir rekabete giren TikTok, ilginç kullanıcı kitlesi ile de dikkat çekiyor. TikToker’ların %47’sini kadınlar oluştururken, toplam kullanıcıların %82’si Instagram ve %90’ı da YouTube uygulamasını aynı zamanda kullanıyor.

    Benzerlerinden farklı çalışan ve kişiselleştirilebilen algoritması ile de gönülleri kazanan TikTok, doğası gereği çok hızlı içerik üretilebilmesi ile birlikte aynı hızda tüketilebilir oluşu ile de kullanıcılarını adeta bir yarışa zorluyor.

    Kısa videolar oluşturmak için müzik, filtre, özel efekt gibi materyalleri kolayca kullanabildiğiniz mecrada, play back, ağır çekim gibi düzenleme araçları ile birlikte yaratıcı videolar hazırlayıp paylaşmak kolaylaşıyor. Takipçi sayısından bağımsız erişilebilen bu videolar, kısa sürede virale dönüşerek erişimlerini katlıyor. 

     

    TikTok’ta Düet, Instagram Reels’te Remix 

    TikTok’un kullanıcıları, düet özelliği sayesinde herhangi bir video ile kendi videosunu birleştirebiliyor ve iki videonun birleşimi ile elde ettiği videoyu kendi takipçileri ile paylaşabiliyor. Ortak hikayeler yaratmayı mümkün kılan bu özellik, Instagram Reels’te Remix adıyla kullanıma sunuluyor. Bu özellik henüz YouTube Shorts’ta bulunmuyor.

    Bunlar dışında; hizalama, şablon, taslaklama, hashtag ekleme, yorum yapma gibi ortak özellikler genel olarak ortak kullanılan özellikler olarak öne çıkıyor. Paylaşımları daha eğlenceli kılan AR efektleri, çıkartma gibi özellikler ise henüz YouTube Shorts’ta kullanılamıyor. 

     

    Kuşakların Kısa Video İzleme Alışkanlıkları 

    Y kuşağının çocukları olan Alfa jenerasyonu ve Z kuşağının yoğun ilgisiyle beslenen kısa ve eğlenceli videolar, yerleşik bir hayran kitlesi oluşturmuş durumda. Yükselişin odağında ise düşen dikkat aralıkları ve buna bağlı artan talepler yer alıyor. kısa ve gittikçe daha da kısalan dikkat aralıklarına ulaşmış durumdayız. 

    Z kuşağının genel olarak sadece 8 saniyelik bir dikkat süresine sahip olduğu biliniyor. Ondan bir adım öncesi Y kuşağı ise 12 saniyelik dikkat süresi ile ikinci sırada yer alıyor. Bir dakikadan daha kısa süreli videolar; kolay izleyici bulmanın, oluşturulan içerikleri basitçe paylaşmanın ve izleyenlere ilham vermenin hızlı bir yolunu sunuyor. Doğru kurgulanan kısa videolar ise izleyiciler arasında izlemeye devam edip etmemeleri gerektiği konusundaki tartışmaları ortadan kaldırırken, giderek daha da kısalan bu dikkat sürelerinden oluşan talebe hizmet ediyor. Bir adım ötesinde ise kısa sürede ilgi çekmenin bir yolunu bulmayı, özgün olmayı ve bu yaratıcılığı sürdürülebilir kılmayı hedefliyor. 

    Etkisi büyüyen, kullanıcının ilgi odağına yerleşen kısa videolar” bir akım olmanın ötesine geçmiş, birer alışkanlığa dönüşmüş durumda. Platformlar ise içerik üreticileri için bütçeleri artırarak rekabette öne geçmenin yolunu arıyor. Sosyal medya bildik kuşak çatışmasını algı çatışmasına dönüştürürken, algısı düşük olanı (en azından şimdilik) ödüllendiriyor. Örneğin; YouTube Shorts’un geçen yıla göre dört kat daha fazla olmak üzere, günde 30 milyar görüntülemeye ulaştığı açıklanmıştı. Bu etki YouTube Shorts içine yerleştirilecek reklam çalışmalarını hızlandırdı. 

    Google’ın çatı şirketi Alphabet, bu hamlesiyle TikTok rakibi YouTube Shorts’u kullanacak içerik üreticilere gelecek yıl boyunca 100 milyon dolar ödeme yapacağını duyurdu ve bu sayede YouTube Shorts’taki içerik üretimini ve etkileşimi artırmayı planladığını belirtmişti.

     

    Taklitler aslını yaşatır mı?

    Ekranlarımızda daha sık gördüğümüz çaprazlama paylaşımlar, TikTok’un üstünlüğünü gözler önüne seriyor. Diğer yandan kısa videolara yapılan Instagram ve YouTube yatırımları rekabetin kıyasıya süreceğinin habercisi. Bir akım olmanın ötesine geçen kısa videolar, reklam ve pazarlama dünyası için yeni oyun alanlarını da beraberinde getiriyor. Kısalan dikkat süreleri ile değişen yönelimler ise çoğu sosyal medya kullanıcısının “platform bağımsız” her ne olursa olsun ekranlarını kaydırdıkça kaydırma eyleminde olduğunu gösteriyor. Popüler olmanın ve fark edilmenin en revaçtaki yolu olarak görülen kısa videoların önündeki en büyük engel ve zorluk olarak görülen tek şey algoritmalar. Kullanıcıların geneli; ilgi alanları ile doğrudan ilgili / ilgisiz bu tür içerikleri birbiri ardına sıralayan ve öneren platformlara karşı şimdilik kontrol etme yeteneğinden uzak durumda. Bu açıdan en iyi kullanıcı deneyimini sunan ve algoritmasını iyileştiren platformun taklitin ötesine geçerek lider koltuğuna yerleşeceğini söylemek sürpriz olmayacaktır. 

     

    Kısa videoların şimdilik galibi olan TikTok’ta Takipçilerinizi Nasıl Artırırsınız?

    TikTok’ta takipçi sayınızı artırmanızı kolaylaştıracak fikir ve önerileri aşağıda bulabilirsiniz.

     

    TikTok Takipçilerinizi Nasıl Artırırsınız?

     

    Haberler

    BUNLARI DA BEĞENEBİLİRSİN