AMD’nin yeni teknolojisi AMD FSR 2.0 ile oyunlarda ciddi FPS artışları göreceğiz. Peki, bu teknoloji grafik anlamında neler sunuyor?
AMD, Nvidia’nın DLSS teknolojisine rakip olmak için karşımıza AMD FSR 2.0 ile çıktı. DLSS’in aksine hem PC hem de konsollarda kullanılacak olan bu teknoloji sayesinde FPS değerlerinde ciddi iyileştirmeler sunuluyor. İlk olarak God of War ve Deathloop oyunlarında gördüğümüz bu teknoloji orta segment ekran kartlarında performans artışı sunması ile dikkat çekmişti. Xbox One ve Xbox Series X/S konsollarında da yakın zamanda göreceğimiz bu teknoloji sayesinde 4K çözünürlükte 60 FPS oyunları konsolda oynamak mümkün hale gelecek. Hem de grafikten çok fazla feragat etmeden.
AMD FSR 2.0 neler sunuyor?
AMD’nin mevcut FSR teknolojisi, daha düşük çözünürlüklü bir kaynağı yükseltiyor. Nvidia’nın derin öğrenme süper örneklemesinin (DLSS) aksine, AMD’nin mevcut FSR uygulaması, görüntü kalitesini iyileştirmek için herhangi bir AI/DL tabanlı görüntü analizi kullanmıyor. Bu teknoloji DLSS’ten daha iyi çalıştığı gibi hem AMD hem de Nvidia markalı ekran kartlarında kullanılabiliyor.
Performansı artırmak için tasarlanmış oyunlar için bir yükseltme teknolojisiyle uğraştığımız için performansı çok etkilemeyen ve gerçek zamanlı bir oluşturma algoritması bu teknolojide yer alıyor.
Son yıllarda tanıtılan yüksek kaliteli görüntü yükseltme tekniklerinin çoğu sahnelerinde yaygın olan kontrast modellerini tanımak için çeşitli AI/DL analizi türlerini kullanıyor. Performans ve kalite açısından belirli bir dokuya en iyi uyan bir yükseltme algoritması AMD FSR 2.0 ile hayatımıza kazandırılıyor. Bu teknolojide AI/ML özellikli analiz kullanan bir görüntünün hareketli ve hareketsiz kısımlarını işlemek için ayrı algoritmalar uygulanıyor.
AMD’nin FSR’yi geliştirmek isteyebileceği birkaç potansiyel alan var. FSR şu anda Nvidia’nın DLSS 1.0 ile yapmaya çalıştığı bir şey olan uzamsal yükseltme kullanıyor. Nvidia sonunda algoritmayı makine öğrenimi ile birleştirilmiş geçici bir ölçekleyici kullanmak için yeniden çalıştı ve DLSS 2.0’ın ilk uygulamadan çok daha iyi olduğu kanıtlandı. FRS 2.0 ile AMD de bu denli büyük bir sıçrama yaşayacak.
DLSS’e göre daha avantajlı
Nvidia’nın karmaşık DLSS hesaplamalarından sıyrılabilmesinin bir nedeni, RTX serisi GPU’larını Tensor çekirdekleriyle donatmasıdır. Bunlar, FP32 hesaplamaları yerine FP16’yı kullanarak çok daha az hassas matematik işlemlerini çok hızlı bir şekilde gerçekleştirebilir. AMD’nin GPU’ları, Nvidia’nın Tensor çekirdeklerine eşdeğer değil. Bu yüzden orta segment kartlarda bile FSR 2.0’ı kullanmak mümkün hale geliyor.
AMD’nin yeni nesil yükseltme teknolojisinin performans ve kaliteyi artırmak için AI/DL analizini kullandığı söyleniyor. Belki AMD, yeni nesil GPU’larında Adobe’nin Premier Pro’su veya Blackmagic Design’ın DaVinci Resolve’si gibi programlar tarafından kullanılan yüksek kaliteli üst düzey algoritmalar için donanım desteği uygulamıştır. Ancak bu konuda AMD net bir açıklama yapmadı.
Intel, ise Arc olmayan diğer yongalarda çalışacak bir geri dönüş yöntemiyle Arc GPU’ları için XeSS üzerinde de çalışıyor. Intel, XeSS’yi son birkaç neslin GPU’larında çalıştırabilirse, AMD benzer bir şey deniyor olabilir. Ancak FSR 2.0’ın Intel ekran kartlarında da çalıştığını belirtelim.
FSR 2.0 ve DLSS 2.0 gibi teknolojiler masaüstü cihazlardan çok laptop ve el konsollarına seviye atlattıracak. Steam Deck ile başlayan PC tabanlı el konsolu furyası 2-3 yıl içerisinde bu teknolojiler sayesinde laptoplara kafa tutacak düzeye gelecek gibi görünüyor. El konsollarında şimdilik 1080P ve üzeri çözünürlüğe geçmeye gerek yok. Eğer firmalar 1080P’de orta-yüksek ayarlarda mobil GPU’lar ile oyunları optimize edebilirse AAA yapımları daha akıcı bir şekilde dilediğiniz her yerde oynamak mümkün hale gelebilir.