Otomasyon ve yapay zeka gibi yenilikçi teknolojiler 2022 yılında da birçok sektöre hayat verecek. Ancak bu inovasyonların merkezinde veri olduğu asla unutulmamalı. Dolayısıyla önümüzdeki yılda aslında veri trendlerini daha çok konuşacağız. Hepimizin bildiği gibi artık daha çok dijital iz üretiyoruz. Her adımımız bir veriye dönüşüyor. IoT gibi birbiriyle iletişim halinde olan cihazları da ekleyince Big Data (Büyük Veri) kavramının önemi ortaya çıkıyor. Şimdi, bu trende Data Fabric (Veri Yapısı) kavramı ekleniyor. IBM, Data Fabric için harika bir tanım kullanıyor: Veri yapısı (data fabric), dağınık verilere erişimi optimize edebilen ve veri kullanıcılarına self servis hizmet için bu verileri akıllı bir biçimde düzenleyebilen bir veri yönetimi mimarisidir.
Data Fabric ile şeffaf ve erişilebilir analiz süreci
Ünlü araştırma şirketi Gartner da yeni yayımladığı bir raporda Data Fabric’i önümüzdeki yılların temel taşı olarak görüyor. Özellikle Covid ve işlemci krizi gibi belirsizlik ortamlarında Gartner, Data Fabric’e dikkat çekiyor. Böyle bir pazarda, belirsizliği avantaja çevirmek için doğru adımlar atılması gerekiyor. Birkaç yıl öncesine kadar veriye dair birinci öncelik onu toplamaktı. (Valium) Kurumlar sosyal medya başta olmak üzere çeşitli kanallar üzerinde veri toplamaya başladı. Ancak şimdi asıl öncelik, veriyi doğru analiz etmekte yani onu anlamlandırmakta yatıyor. Veri analitiği bu işi bir nebze görse de tam olarak şeffaf ve erişilebilir bir analiz sürecinden bahsedemiyoruz. İşte burada devreye Data Fabric giriyor. Çünkü bu yeni mimarinin en büyük artısı farklı veri merkezlerini birbirine bağlamasında yatıyor. Üstelik bu bağlanma son derece hızlı gerçekleşiyor. Bu sayede gerek insan, gerekse makine öğrenimine sahip yapay zeka, veriye gecikmesiz erişim sağlayabiliyor. Sistem, akıllı davranarak iş yapış şeklinize göre farklı veri noktaları arasında otomatik geçiş yapıyor.
Daha akıllı karar alma mekanizması
Günümüzde elbette veriye birçok farklı kişi erişim sağlamak istiyor. Veri mühendisleri, analiz uzmanları ya da pazarlama ekipleri listenin başında geliyor. Data Fabric sayesinde farklı kişilerin ihtiyaçlarına göre veriler sınıflandırılıyor. Böylece verinin yorumlanması daha kolay ve şeffaf hale geliyor. Sonuçta olarak şirketler daha verimli ve hızlı bir şekilde karar alıp iş stratejilerini belirleyebiliyor. Tedarik zinciri ve lojistik gibi sektörlerde bu teknolojiye önümüzdeki yıllarda daha da ihtiyaç duyulacak.
Geçiş beklenilenden hızlı olacak
Dijital dönüşüm sürecinde kurumların esnek ve ölçeklendirilebilir mimarilere yakın olduğunu biliyoruz. Bu nedenle geleneksel sunucuları maliyetli bulan birçok kurum bildiğiniz gibi artık sayısız avantajları nedeniyle buluta terfi ediyor. Buna paralel olarak Data Fabric kullanımının çok hızlı şekilde artacağını söyleyebiliriz. Çünkü bu kavram bulut ortamıyla direkt uyumlu. Veri kalite sürecini otomasyonla bağdaştıran Data Fabric, maliyetleri düşürmek gibi önemli bir avantaja da sahip. Veri mühendisleri de otomasyonun getireceği zaman avantajını kuruma artı değer katacak projelerde değerlendirebilecek.