Video oyunları söz konusu olduğunda son dönemin en önemli yapay zeka teknolojilerinden biri olan Nvidia DLSS teknolojisine değiniyoruz.
MSAA, CSAA, FXAA, MLAA, TXAA ve MFAA gibi bütün algoritmaların amacı oyunlarda daha yumuşak kenarlar elde etmek. Öte yandan bütün bu teknolojiler ekran kartının pikselleştirme motorundan (Rasterisation) yararlanıyordu. Nihayet DLSS ile birlikte NVIDIA, kenar düzeltme konusunda yapay zekayı devreye sokuyor ve bunun için Tensor çekirdeklerini kullanmaya başlıyor.
Deep Learning Super Sampling (Derin Öğrenme destekli Süper Ölçekleme, DLSS), yoğun, detaylı ve gelişmiş grafiklere sahip, büyük render yükü getiren oyunlarda, kare hızlarınızı artırmak için yapay zekanın gücünü kullanan, NVIDIA’nın RTX tabanlı bir teknolojisidir. DLSS ile oyuncular, yüksek ve stabil kare hızlarını korurken, daha yüksek çözünürlükleri ve ayarları kullanabilmekte.
DLSS, ilk olarak hedef oyundan kenar yumuşatma (anti aliasing) işlemi görmemiş birçok kareyi alır ve ardından, her biri için süper örnekleme (super sampling) veya birikimli işleme (accumulation rendering) kullanarak, birbirine uyan mükemmel kareler oluşturur.
Bu uyumlu kareler, NVIDIA’nın süper bilgisayarına gönderilir. Süper bilgisayar DLSS modelini, kenar yumuşatma (anti aliasing) işlemi görmemiş girdileri tanımak ve DLSS ekibinin verdiği mükemmel kareler ile mümkün olduğunca eşleşen, yüksek kaliteli ve kenarları yumuşatılmış görüntüler oluşturmak üzere eğitir.
Daha sonra işlem tekrarlanır ancak bu sefer model, kenar yumuşatma (anti aliasing) uygulamak yerine, ek pikseller üretmesi için eğitilir. Bu, giriş çözünürlüğünün artması ile sonuçlanır. Her iki tekniğin birleştirilmesi ekran kartının, doğal monitör çözünürlüğünü daha yüksek kare hızlarında oluşturmasına olanak tanır.
DLSS, ekran kartı iş yükünün fazla olduğu durumlarda, kare hızlarını artırmak için tasarlanmıştır. (Kare hızınız düşük olduğunda, ancak ekran kartınız darboğaz veya diğer sınırlamalar olmaksızın tam kapasitesinde çalıştığı durumlarda). Oynadığınız oyunda ekran kartınızla halihazırda yüksek kare hızları alıyorsanız, görüntüyü DLSS ile işlemek ekran kartının yeni kareler oluşturmasını sağlamaktan daha yavaş olacaktır. Bu durumda DLSS, kare hızınızı iyileştirmeyeceği için kullanım dışı kalır. Bunun yanında, oyununuz ekran kartını limitlerinde kullanıyorsa ve FPS düşüşü yaşıyorsanız, DLSS optimum seviyede performans artışı sağlar.
Ekran kartının kare oluşturma süresi, DLSS modelini çalıştırmak için gereken süreden daha kısa olduğunda, DLSS teknolojisi otomatik olarak devre dışı kalır. DLSS, yalnızca performans artışı elde edeceğiniz durumlarda etkinleştirilebilir. DLSS kullanılabilirliği oyundan oyuna değişebilir. Ayrıca ekran kartınızın modeline ve kullandığınız çözünürlüğü de bağlıdır. Örneğin 1080p çözünürlükte zaten yüksek performans veren Battlefiled V’te DLSS ayarının devre dışı olduğunu görebilirsiniz.
Çözünürlük, kalite ayarları ve oyun motoruna bağlı olarak bazı kullanıcılar bir oyunda TAA’yı, diğerinde ise DLSS’yi tercih edebilir. Oyun endüstrisi uzun yıllardır TAA’yı kullanıyor ve bazı noktalarda hata yapabildiği, sır olmayan bir gerçek. TAA, birden çok kareden üretilir ve DLSS’nin daha iyi üstesinden gelme eğiliminde olduğu yüksek hareketli gölgelenme (ghosting) ve titreme (flickering) sorunları gibi hatalara yol açabilir.