Bilişim dünyasının gelişmesi yeni iş kollarını yaratıyor. Öyle ki günümüzün lise öğrencileri üniversiteden mezun olduklarında çok farklı görevler ve pozisyonlarla karşılaşacak. Her ne kadar eskiden olduğu gibi doktor, öğretmen gibi belirgin meslek tanımlarından bahsetmek mümkün olmasa da yeni meslekler farklı disiplinlerle bir arada çalışmanın gerektiği, pratik düşüncenin öne çıktığı modern ihtiyaçlardan doğuyor. Yazımızda bu tanıma uygun birkaç mesleği tanıyacağız.
Yükselen bir Meslek Veri Bilimciliği
Veri bilimi alanında uzmanlaşmış kişilere veri mühendisi deniliyor. Eskilerin istatistikçi olarak yorumladığı bu pozisyonun yeni sorumlulukları arasında şirketin amaçları doğrultusunda veriyi doğru analiz etmek ve doğru kişilere doğru şekilde sunmak gerekiyor. Yani eskiye göre daha aktif ve inisiyatif bir rol üstlenecek veri mühendisleri başta bilişim ve alt dalı yazılım olmak üzere bankacılık gibi daha çok müşterilerle etkileşimde olan her sektörde iş bulabiliyorlar. Bu tarz kişilerin sayısal becerileri yanında sosyal becerilerini de geliştirip iletişim kanallarına hakim olmaları gerekiyor.
Müşteri Başarı Yöneticisi
Ülkemizde yavaş yavaş müşteri deneyimi departmanlarına rastlıyoruz. Ancak özellikle yurtdışında müşteri deneyiminden biraz daha agresif bir pozisyon olarak müşteri başarı yöneticisini görüyoruz. Bu kişiler genellikle müşteri deneyiminden aldığı verileri pazarlama departmanı ile bütünleştirip müşteriyi tutmak için inisiyatif alan daha çözüm odaklı çalışırlar. Özellikle e-ticaret siteleri gibi çevrimiçi ağırlıklı iş yapan her türlü firmada joker olarak görev alırlar.
Bilişim Kurulu Başkanı (CIO)
10 yıl kadar önce CEO nasıl popüler olduysa CIO da günümüzde aynı yükselişi yaşıyor. Bilişim altyapısı olarak gelişen ve genişleyen şirketlerde özellikle inovasyon anlamında sorumluluk alan CIO’lar bilişim departmanının CEO’dan sonra asıl patronu olarak görev üstleniyorlar. Teknoloji, gelişim ve değişim dendiği zaman CEO’lar sözü CIO’lara bırakıyor. Bu tarz bir görev için bilişim teknolojileri terminolojisine son derece hakim olmak, pazarlama bilmek ve risk alan bir lider olabilmek çok önemlidir.
Güvenlik Bölümü Başkanı
Şirketler için en büyük tehdit siber korsanlar. Özellikle bulut teknolojilerinin kullanım alanlarının yaygınlaştığı günümüz iş modellerinde güvenliği sağlamak her geçen gün zorlaşıyor. Güvenlik Bölümü Başkanı (Chief Security Officer / CSO) şirketlerde kritik bir rol üstlenerek bilişim departmanı ile çalışanlar arasında bir güvenlik sistemi kurarak su sızdırmaz bir yapı oluşturmaya çalışıyor. Son derece dinamik bir konu olan güvenlik alanında güncel olmak için araştırma yapmak, yeni formüller denemek ve bazen şirketlerin üretimine geçici bir süre sekte vurmak uğruna da olsa güvenliği ön plana alıcı çözümler geliştirmek Güvenlik Bölüm Başkanlarının öncelikleri arasındadır.