Benzin fiyatı olarak dünya piyasaları ile yarışıyoruz. Genellikle de zirveyi kimseye kaptırmıyoruz. Gerçekten kişi başına düşen gelir dağılımına göre litre başına ödediğimiz ücrete akıl sır ermiyor. Benzinin fiyatını düşüremeyiz ancak birkaç tedbirle yakıt tüketimini azaltabiliriz. Aşağıdaki öneriler %5-15 arasında daha az benzin tüketmenizi sağlayacak. Test için de aracınızın yol bilgisi bölümünü kullanabilirsiniz. Hazırsanız başlıyoruz.
Fazla yük taşımayın
Bagajınızı boşaltmayı unutmayın. Her bir kilo motorun daha fazla çalışmasını sağlayacak yüktür. Bagajda duran bavul, çanta ve benzeri ağır eşyaları araçta bulundurmayın. Özellikle yokuş inip çıkarken bu yükler motorunuzun daha fazla benzin yakmasına neden olacaktır.
Fren ve gaza fazla basmayın
Frenle başlıyoruz; yavaşlamanız gerektiği zaman keskin hareketlerle hızlı fren yapmak yerine mesafeyi kestirip frene az basarak hatta hiç basmayarak, motorun kendi kendine hız kesmesini hesap edin. Aynı şekilde diyelim ki önünüzde kırmızı ışık ve sizi bekleyen 200 metre var. Çok hızlı şekilde gaza basıp ileri gidip durmak yerine yavaş yavaş gidin. Araç kullanırken hem sert frenler hem de gazı agresif kullanmaktan kaçının.
Klima kullanımına dikkat
Özellikle sıcak günlerde klima açmadan yapamıyoruz. Ancak klima önemli bir oranda benzin tüketimini yüksek tutan bir etken. Klima bağımlısı olmamaya çalışın. Özellikle akan trafikte ya da uzun yolda elinizden geldiğince camları aralayarak seyir etmeye çalışın. Burada da önemli bir nokta var. Özellikle şehirler arası yolda, uzun süreli yüksek hızlarda camların tamamen açık olması aracın hava dinamiklerini bozacaktır. Aynı şekilde bu tarz sürüşlerde sunroof’un da açık olması benzin tüketimini dolaylı olarak artıracaktır. Bu tarz durumlarda ya camı bir iki parmak açın ya da klimaya dönün.
Düz vites ayarlarınızı deneyin
Düz vites araçlar her zaman daha az benzin yakar. Bu bilinen bir gerçek. Bugün birçok otomatik aracın şanzımanında düz vites seçeneği de mevcut. Ancak sürücüler bu özelliği pek dikkate almazlar. Özellikle sıkışık trafikte, örneğin iş çıkışı saatlerinde köprü geçerken, genellikle birinci vitesin üzerine çıkmadan yarım saat ilerleriz. Otomatik vites önünüzdeki kısa mesafeyi göremediği için sizin hızlanmanızı yanlış yorumlayıp bazen ikiye ve üçüncü vitese geçebilir. İşte düz vites bunun önüne geçer. Bazı otomatik araçlarda L’yi göreceksiniz. Bu da “low” yani düşük vites anlamındadır. Yokuş çıkarken, karda veya bu tip zor akan trafikte bu tarz özelliklerinizi kullanmayı ihmal etmeyin. Elbette D yani Drive modu “neredeyse” her işinize yarar ama aracın içinde o kadar özelliğin olmasının da nedenleri var. Benzinim çok diyorsanız da S yani spor moduna geçebilirsiniz!
Lastikleri yenileyin ve havasını kontrol edin
Lastiklerin önemi konusunda ileride daha detaylı yazılar hazırlayacağız. Ancak şu bir gerçek ki yol ile araç arasında teması sağlayan tek şey dört lastik. Lastikler her gün basıncından biraz kaybeder. Dolayısıyla en fazla ayda bir lastik havanızı ölçmek gerekir. Eğer lastiğinizin havası ideal seviyenin altındaysa, yayılıp yeri daha fazla örtecek ve bu da direnci yükseltecektir. Dolayısıyla aynı hıza çıkmak için siz de normalden biraz daha fazla şekilde motora yükleneceksiniz. Lastiklerin yenilenmesi konusu da ülkemizde yeni yeni bilinç kazandığımız bir konu. Yeni bir lastiğin değişmesi gereken bir lastiğe göre %15’e kadar yakıt tasarrufu sağladığı deneylerle ispatlanmış. Dolayısıyla hem güvenlik hem de yakıt tasarrufu için lastiklerinizi kontrol edin.
Periyodik bakımları atlamayın
Araç bir bütün olduğu için yakıt tasarrufu da birbirine bağlı zincirin halkalarıdır. Kritik konulardan biri yağ seviyesi. Yağınızı uzman bir yerde ve mümkünse serviste ortalama 10000 km’de bir değiştirin. Aracınızın hava filtreleri de bir diğer önemli konu. Motor soğutma ile ilgili olduğu için filtre bakımlarınızı da ihmal etmeyin.