Teknolojideki gelişmelerin tüketim alışkanlıklarını giderek kişiselleştirdiği düşünülse de, özellikle mobil teknolojilerin ve sosyal medya platformlarının hayat tarzlarını tüm dünyada aynılaştırdığı, daha doğrusu beklentileri standardize ettiği ortada. Bugün Brezilya’ya da gitseniz Almanya’ya da gitseniz 17-22 yaşındaki gençlerin kıyafetinin, elindeki telefonunun, telefonundaki uygulamaların, kafasındaki kulaklığın aynı ya da çok benzer olduğunu görürsünüz. Çünkü teknoloji tüm dünyada giderek bir statü göstergesine doğru evriliyor. Instagram bunun en güzel örneği. (www.sapns2.com) Etrafınızdaki çoğu insanın ama en çok da gençlerin bazı mekanlara sırf Instagram’da popülaritesi fazla diye gittiklerini, falanca restoran güzel fotoğraf veriyor diye orada oturup yemek yediklerini görüyorsunuzdur. Ötesinde bazı Netflix dizilerini sadece herkes izliyor diye izlemek ya da arkadaş ortamındaki muhabbetten geri kalmamak için X uygulamayı istemeden de olsa kullanmaya çalışmak gibi örneklerin sayısını çoğaltmak mümkün. Arka plandaki gerekçeler bir yana teknoloji özellikle gençlerin hayatının tam ortasında ve giderek daha büyük bir yer kaplayacak gibi duruyor. Peki gençlerin teknoloji tüketim alışkanlıklarında baskın olan konu başlıkları, araçlar, ürün ve servisler neler? Bu haftaki yazımda farklı araştırmalardan derlediğim veriler üzerinden Türkiye’de gençlerin dijital tüketim alışkanlıklarına baktım.
İnternet başta olmak üzere teknoloji tüketim alışkanlıkları ile ilgili araştırmalar içerisinde son yıllarda We are Social ve Hootsuite tarafından sunulan araştırmalara giderek artan bir ilgi var. Ben de bu yazıya en son açıklanan We are Social ve Hootsuite rakamlarıyla giriş yapmak istiyorum. Dedim ya teknoloji ve özellikle internet tüketim alışkanlıkları tüm dünyada benzer özellikler taşıyor. Bununla birlikte şunu da eklemeliyim ki Türkiye gibi ülkelerde rakamlar biraz daha abartı olabiliyor. Burada ortalamayı yükselten temel faktör genç nüfusun toplamdaki oranının yüksek olması elbette. Diğer yandan bazı Orta Doğu ülkelerinde özellikle sosyal medya platformlarına olan aşırı ilginin ana nedenin genel mecralarda fikir özgürlüğüne getirilen kısıtlamalar olduğunu söyleyebiliriz.
Gençler için internet demek sosyal medya demek
We are Social ve Hootsuite’in en güncel verilerine göre 59,3 milyon internet kullanıcısının olduğu ve bunların 56,3 milyonunun mobil internet kullandığı ülkemizde 52 milyon sosyal medya kullanıcısı var. Sosyal medya kullanımında ise yüzde 92 ile YouTube’un ve yüzde 84 ile Instagram’ın başı çekiyor. Bununla birlikte sosyal medya kullanıcılarının üçte biri 25-34 yaş grubunda. Dörtte biri ise 18-24 yaş grubunda. Yani toplamda 18-34 yaş grubu ülkedeki sosyal medya kullanımının neredeyse yüzde 50’sine tekabül ediyor. Sosyal medyada çok aktif olan gençler içerisinde mobile doğan 18-24 yaş grubunun genelinin tercihinin akıllı telefonlarından sosyal ağlara bağlanmak olduğunu söylemek yanlış olmaz. Bu noktada gençlerin mobil internet kullanımı ile ilgili bir rakam paylaşmak istiyorum. IAB Türkiye Internet Ölçümleme Araştırması 2018 verilerine göre toplam mobil internet kullanıcıları içinde yaklaşık yüzde 17’lik bir pay ile 25-44 yaş grubundan sonra en fazla kullanıcıya sahip yaş grubu olan 18-24 yaş grubu. Sosyal ağlarla birlikte genç internet kullanıcılarının en fazla ilgilendikleri içerik kategorileri ise arama motorları, video / TV, haber ve kamusal içerikli web siteleri. Online içerik tüketiminde videoya ve özellikle YouTube’a ayrı bir parantez açmak da fayda var. IAB’ye göre 18-24 yaş aralığındaki yaklaşık 4 milyon kişi YouTube’da ayda ortalama 178 milyon video izliyor bu da kişi başına ortalama 45 video izlendiğini gösteriyor.
Yüzde 60’ının müzik platformlarına aboneliği var
Gençlerin hayatında video ve sosyal ağlar kadar önemli olan diğer başlık müzik.Müzik araştırmacısı akademisyen ve CRI TÜRK genel müdürü Doç. Dr. Michael Kuyucu ’12th Annual International Conference on Mediterranean Studies’ adlı konferansta sunduğu bir araştırmasında Türkiye’de özellikle gençlerin yasal müzik platformlarını müzik dinleme aracı olarak kullandığını ortaya koyuyor. İstanbul, Ankara ve İzmir’de yaşayan 18-24 yaş grubundaki 2 bin 321 üniversite öğrencisinin müzik dinleme alışkanlıklarını ele alan araştırmaya göre Türkiye’de gençlerin yüzde 62,86’sının resmi bir müzik platformuna aboneliği var. Araştırmaya göre resmi dijital müzik platformları içinde gençler yüzde 29,79 oranında Spotify, yüzde 15.96 oranında Apple Music ve yüzde 8.51 oranında fizy’yi tercih ediyorlar.
Mobil oyun ve uygulamalara ilgi her zaman fazla
Tabii dijital tüketim deyince video ve müzikten sonra günlük hayatımızı kolaylaştıran mobil uygulamalar geliyor. App Annie’nin Türkiye’de 2018 yılı iOS ve Google Play üzerinden en çok indirilen uygulamaları değerlendirdiği verilerine göre ilk 5 sırada WhatsApp, Instagram, Facebook Messenger, Facebook ve Tiktok karşımıza çıkıyor. Bu istatistiğin gençler için alt kırılımı elimizde olmasa da ilk 5’teki 3 uygulama WhatsApp, Instagram ve TikTok’un tüm dünyada olduğu gibi Türkiye’de de gençlerin hayatındaki vazgeçilmez 3 mobil uygulama olduğunu söyleyebiliriz. Son olarak oyuna da ayrı bir parantez açmamız gerek. Gençler için oyun özellikle espor bir yaşam tarzı. Gaming in Turkey Türkiye oyun sektörü 2018 raporuna göre Türkiye’de 30 milyondan fazla oyuncu var. Ve bu rakamın büyük kısmını Y ve Z kuşağı oluşturuyor. Rapora göre 2018’de en çok indirilen ilk üç oyun ise Helix Jump – Voodoo, PUBG Mobile – Tencent ve Subway Surfers – Kiloo.