Moda markaları için reklam kampanyalarında kullanacakları marka yüzleri çok önemlidir. Bu yüzden dünya markaları tanıtımlarında en iyi modelleri tercih ederler. Ancak son zamanlarda ortaya çıkan dijital modeller, moda sektöründe ezber bozacağa benziyor.
Moda sektöründe dijital devrim
Her ne kadar son yıllarda markalar modellerin dışında yüksek takipçili Influencerlarla çalışmaya başlasa da, lüks Fransız moda evi Balmain, sanal modeller yaratarak işleri oldukça farklı bir yöne götürdü. Marka, son modellerini sergilemek için dijital modellerin “sanal ordusunu” tasarladı.Balmain’in yaratıcı yönetmeni Olivier Rousteng’in model ordusu Shudu, Margot ve Zhi adlı üç modelden oluşuyor. Shudu’nun Instagram’da 171.000’den fazla takipçisi var ve “dünyanın ilk dijital süpermodeli” olduğunu iddia ediyor. Benim bile o kadar takipçim yok! @shudu.gram adresinden süper dijital modelin paylaşımlarını inceleyebilirsiniz.
Aslında başlangıçtı Shudu’nun gerçek olmadığı saklanmış ve gerçek bir profil gibi paylaşımlar yapmaya başlamış. Fakat modele ilgi arttıkça Shudu’nun yaratıcısı görsel tasarımcı Cameron-James Wilson gerçeği açıklamak zorunda kalmış. Bu açıklamanın ardından değişik tepkiler alan sanatçı, bazı insanlar tarafından gerçek bir kadın yerine dijital siyahi bir modelin kullanılmasını küçümseyerek olumsuz eleştirilere maruz kalmış. Bazı kesimler de siyahi güzelliğe dikkat çektiği için sanatçıyı övmüş.
Kusursuz bir görünüm artık mümkün
Balmain’in 3B tasarımcıları bu kampanyada her bir giysi öğesinden (ağırlık, esneklik, örtü ve dikiş desenleri için kıyafetler ölçtüler) bir programa veri girişi yapan ve her modelin ölçümlerine göre elbiseler tasarlayan yazılım şirketi CLO Virtual Fashion ile çalıştı. Markanın yeni koleksiyonunu dijital modellerle tanıtması moda dünyası tarafından ilgiyle karşılandı. Aslında bu girişim bizlere gelecekte moda sektöründe yaşanabilecek gelişmeler hakkında da ufak bir ipucu verdi. Balmain’in bu girişimiyle artık her marka istediği dijital modeli yaratarak, eşsiz bir marka yüzüne sahip olabilecek. Belki biz kullanıcılar bile oldukça yakın bir gelecekte yüz tanıma teknolojilerinin de gelişmesiyle kendimizin dijital modelini oluşturabiliriz. Neden olmasın?
Markalar kendi sanal modellerini oluşturabilirler
Geçtiğimiz yıl dijital modellerin modayı ele geçirdiği yıl oldu ve moda sektöründe dijital modeller yaygın bir şekilde kullanılmaya başlandı. Aklınıza o zaman “modeller de yakın gelecekte işsiz mi kalacak?” gibi bir soru gelebilir. Özellikle yapay zeka, 3B yazıcılar ve digital signage alanında hayata geçirilen yenilikler moda dünyasında yepyeni bir teknoloji rüzgarı estiriyor. Bu dijital dönüşüm elbette modelleri de etkileyecek. Herkesin kendi sanal modelini oluşturabildiği bir dünyada gerçek modellere ihtiyaç kalmayabilir. Keza herkes markasının tanıtımı için Kate Moss’la çalışamayabilir ama kendi beğenisine göre yepyeni bir marka yüzü oluşturabilir. Neden olmasın? Keza amaç tanıtım ve daha fazla kişiye markamızı ulaştırmaksa eğer teknolojinin sunduğu imkanlardan neden yararlanmayalım? Keza @lilmiquela ‘nın Instagram’da 1,5 milyon takipçisi var.
Influencer modası bitti… Yaşasın Virtual Influencerlar!
Dijital süper modeller sadece modeller için bir risk değil. Artık dijital influencerlar da Instagram’da boy gösteriyorlar. “Virtual influencer” olarak değerlendirilen bu sanal hesaplar, takipçi ve etkileşim sayıları ile de gerçek fenomenlere karşı yarışıyorlar. Yarışı kim kazanır sizce?
Kabul etseniz de etmeseniz de, sanal Influencerlar etkileyici bir pazarlama aracı olabilir. Gerçek bir insan etkisi yaratmasalar da kesinlikle ilginç ve eğlenceliler. İşte 2019’da Instagram’da takip etmeniz gereken sanal Influencerlar:
@noonoouri
Dünyanın dört bir yanından fotoğraf paylaşıyor ve ünlü markaların koleksiyonlarını tanıtıyor. Hepsinden önemlisi, Laila, Roberto Cavalli ve Escada gibi dünya markalarıyla iş birliği yapıyor, bununla da yetinmeyip Harper’s Bazaar, Cosmopolitan gibi önemli moda dergilerine kapak oluyor.
Lil Miquela (@lilmiquela)
İlk sanal Influencer Lil Miquela (gerçek isim: Miquela Sousa), 2016 yılında Silikon-vadisi merkezli teknoloji şirketi Brud tarafından lanse edildiğinde dünyada fırtılar koptu.
YouTube fenomenlerinden, Vogue ve BCC gibi medya kuruluşlarına kadar herkes bu yeni sanal karakteri konuştu. Miquela, yarı Brezilya, yarı İspanyol 19 yaşındaki sanal Influencer ve model yalnızca Instagram’da değil aynı zamanda müzik dünyasında da viral oldu.
imma.gram
K-Pop modası ve Japon etkisi ile Imma, küresel bir sansasyon haline gelen sanal bir Influencer. 2018’de bir Japon teknoloji şirketi olan ModelingCafe tarafından yaratıldı. Imma, adını şimdi anlamına gelen Japonca ima kelimesinden alıyor. Sanal Influencer meslektaşlarının birçoğu gibi, gerçek bir insana benzerliği ve esrarengiz olmasıyla çoğu insanın kafasını karıştırıyor. Aynı zamanda pek çok marka ile iş birliği yapıyor ve sık sık basında kendine yer buluyor.
Laila Blue (@chasing.laila)
Orta Doğu’nun ilk sanal Influencerı Laila Blue ile tanıştıralım.2018 yılında hesabı oluşturulan Laila, Dubai merkezli ve yarı Fransız, yarı Lübnanlı olarak kendini tanıtıyor.