MediaMarkt Türkiye, marka ve pazarlama dünyasını bir araya getiren Brand Week İstanbul 2018’ın ilk gününde global iş dünyasının en tanınmış ve en ilham verici isimlerinden biri olan Bernard Marr’ı İstanbul’da ağırladı. Yazar ve fütürist olarak da bilinen, özellikle büyük verinin kullanımı alanında hükümetlere, çok uluslu şirketlere ve pek çok markaya stratejik danışmanlık yapan Marr, Brand Week kapsamındaki “Büyük Veri ve Yapay Zeka” başlıklı sunumu öncesinde MediaMarkt’ın özel davetlileri ve iş ortakları ile de bir araya geldi. Bu özel buluşmada, MediaMarkt Türkiye İcra Kurulu Başkanı Yenal Gökyıldırım’ın “MediaMarkt olarak gündemimizin en tepesinde yer alan büyük veri ve yapay zeka konusunda global iş dünyasının en tanınmış isimlerinden birini konuk etmekten büyük mutluluk duyuyoruz” şeklinde takdim ettiği Bernard Marr konuşmasında, büyük verinin iş dünyasının farklı disiplinlerinde doğru kullanıma dair ilham verici örneklerini anlattı. Marr’a göre büyük verinin gücünün herkes farkında ancak bunu doğru kullanabilenler yeni iş modelleri tasarlayabiliyor.
Büyük veri diğer tüm sektörler gibi perakende sektörünün geleceği için de son derece kritik. Özellikle müşteri deneyimini tasarlarken tüketiciyi daha iyi tanımak, davranışlarını, alışkanlıklarını, tercihlerindeki değişimi derinlemesine analiz etmek ve yarını bugünden öngörmek için en önemli araç. Peki perakendede büyük verinin kullanımı açısından en önemli başlık olan müşteri deneyimi konusunda MediaMarkt Türkiye neler yapıyor? Bu konudaki merak ettiklerimi MediaMarkt’ın Brand Week Istanbul 2018 kapsamındaki bu özel buluşmasında bir araya geldiğim MediaMarkt Türkiye İcra Kurulu Başkanı Yenal Gökyıldırım’a sordum.
Müşteri ve onun yaşadığı deneyim MediaMarkt Türkiye için ne ifade ediyor?
Bildiğiniz gibi biz Türkiye’nin en çok tercih edilen elektronik perakendecisi olmayı kendimize vizyon edindik. En çok tercih edilen derken de sadece müşterilerimizin bizi tercih etmesinden değil, çalışanlarımızın ve tedarikçilerimizin de bizi de tercih etmesinden bahsediyorum. Bunu yapabilmeniz için de müşteriyi ve müşterinin sizinle olan yolcuğunu iyi anlamamız, analiz etmeniz gerekiyor. Biz bunu ölçüyoruz ve tüketicinin MediaMarkt dünyasındaki tüm yaşadıklarını anlamaya çalışıyoruz.
Bu konuda üzerinde durduğunuz temel başlıklar neler?
Burada öncelikle müşterinin satın alma deneyimine bakıyoruz. Tüketici “nerede başlar, nasıl devam eder, bir ürünü ne şekilde alır” gibi. Bu noktalarda tüketicimizin hayatını nasıl kolaylaştırırız konusuna odaklanıyoruz. İkinci önemli başlık çağrı merkezi. Bizim çağrı merkezimiz çok aktif kullanılır. Türkiye’de en uzun süre ile hizmet veren çağrı merkezine sahibiz. Çağrı merkezimiz 09:00-18:00 değil, gece yarısına kadar hizmet veriyor, bunu altını çizmek isterim. Servis de bizim için diğer önemli başlık. Biz sadece ürün satmıyoruz, servis hizmetleri de veriyoruz. Dolayısıyla tüketicinin servis hizmeti açısından da beklentilerini olabildiğince anlamaya ve onlara en iyi deneyimi yaşatmaya çalışıyoruz.
Peki Bernard Marr’ın verdiği örneklerden yola çıkarak sizce perakendenin geleceği açısından en önemli konu nedir?
Bernard’ın anlattıklarından yola çıkarsam; bence sadece perakende sektörünün değil iş dünyasının genelinin geleceği açısından en kritik konuların başında verimlilik geliyor. Perakende işinde ölçeklendirilebilirlik bizim için çok önemli. Bunu da sadece kas gücü ile yapma şansınız yok. Bu iş tamamen bilgiye ve arka planda otomasyona dayalı olarak yapılmalı ki, verimlilik artsın. Bu noktada yapay zeka, endüstri 4.0 ile birleştiğinde çok büyük anlam kazanıyor. Ve bunun iş dünyasında yarattığı değişim ürün planlamasından lojistiğe bizim işimizin her adımına dokunuyor. Bu bağlamda Bernard’ın verimlilik konusunda verdiği örnekler perakende sektörü açısından çok kritik ve ilham verici.