Uzun zamandır beklenen bir AMD projesi olan Radeon RX Vega’nın mimarisi ve performansı ne durumda?
Şu ana kadar AMD, çift ekran kartı kurulumu ile performans artışı sağlayan, kendi teknolojisi olan CrossFire konusunu ihmal etmedi. Anca bu isme de eylül ayında veda etti. AMD, artık çoklu GPU teknolojisine CrossFire değil, mGPU adını veriyor. Multi GPU’nun yani çoklu grafik işlemci ünitesinin kısaltması olan adı geçersek, sistem hakkında söylenecek pek bir şey kalmıyor.
İlk kartı sisteme kurduktan sonra ikinci kartı sisteme takmanız, sonra sistemi yeniden başlatmanız yeterli. Böylece sistem ikinci ekran kartının kurulumuna başlıyor. Burada otomatik kurulum işe yaramazsa elle kurulum yapıp sistemi tekrar başlattıktan sonra ise her şey kullanıma hazır hâle geliyor.
Neden bunları anlattım? Çünkü RX Vega da tıpkı Yıldız Savaşları’ndaki Sith’ler gibi bir kurala sahip. Yani çift geliyorlar! Vega 64 ile üst seviye, Vega 56 ile de orta ve üst sınıf ekran kartlarına rakip olmayı hedefliyor. Benzerlerine bakınca yeri de hemen belli oluyor; GTX 1070 ve GTX 1080’in arasına, uygun fiyatlı olarak oturuyor.
Peki üst modeli Vega 64 ile farkı ne? Öncelikle çekirdek hızları 90 derce düşürülerek 1.156 MHz’e gelmiş. Akış (streaming) çekirdekleri ise 512 adet azalarak 3.584 olmuş. Doku haritalama üniteleri (TMU) ise 32 adet azalmış.
Bunun dışında ROP’lerden 8 GB’lık HBM V2.0 VRAM’e kadar her şey birbirinin aynısı. 1440p’lik kartlar için fiyatı gayet iyi. QHD çözünürlükte 60 fps ortalamasına ulaşabilen kart, güç tüketiminde de başarılı. Intel Core i7 7700K, 16 GB, 500 GB SSD’li bir sistemde 330 Watt civarı tepe tüketim değerine ulaştı.
GCN 4.0 mimarisi kullanan AMD RX Vega 56, 14 nm FinFET üretim yapısına sahip. 12,5 milyar adet transistör taşıyan kartın devre şeması büyüklüğü de 486 mm2 ile öncülleriyle ayı. 2.048 bit bellek arayüzüne sahip kart, GTX 1080 Ti ile karşılaştırıldığında devre şeması boyutu, çekirdek saat hızı ve bellek miktarında geri düşse de, üretim mimarisi, transistör sayısı, dokulandırma ünitesi ve bellek arayüzünde önde. Yani teknik olarak 1080’i geride bırakıyor diyebiliriz.
Ergonomik olarak bakınca çok büyük bir kart da değil. Tamamı metal tasarım ve sağlam yapısı kadar buhar çemberi (vapur chamber) adı verilen bir soğutucu sistemi var. Nvidia da benzer bir sistemi 1080 serisinde kullanıyor. Üç adet DisplayPort 1.4 ve bir adet HDMI 2.0 çıkışı olan kart, 85 derecelik bir ısı limitine sahip ama genellikle bunun altında çalışıyor. Yazılımda güç tasarufu, dengeli ve turbo seçenekleri bulunuyor.
Peki performansı da öyle mi?
AMD’nin zaman içerisinde yaptığı sürücü güncellemesinin performansı olumlu etkilediğini belirtmeliyim. Çoğu durumda test sonuçları 1070’i yüzde 5-10 farkla geride bırakan AMD RX Vega 56’ın oyun bazlı test sonuçları da durumu özetliyor.
Sentetik testlerde, yani gerçek oyun testi yerine sistemin zorlandığı durumları simüle eden Futuremark 3Dmark’ta da ise 1070 ile başabaş sonuçlar alıyor.
Oyunlarda ise durum değişiyor. Hitman’de 1070 SLI ile başabaş performans elde eden kart, Far Cry Primal ve Fallout 4 gibi oyunlarda 3.840 x 2.160 piksel çözünürlükte TAA ve 16xFA ile yine 1070’i geride bırakıyor.
CrossFire ya da yeni adıyla mGPU performansı ise sistemi uçuruyor ve genel olarak Nvidia Titan X seviyesini geride bırakmasını sağlıyor.
Bu tip güçlü kartlar hakkında konuşunca, son zamanlarda herkesin aklına başka bir konu geliyor. Kripto para madenciliği, yani yeni nesil paraları kendi sistemlerinde kazmak isteyenler için bu kart uygun mu? Hemen yanıtlayayım; Mining için uygun bir kart! 1070’den iyi, 1080 Ti’ya da yakın bir MH değeri elde ediyor. Hatta öyle ki, bu anlamda genel olarak Nvidia bir adım önde gözükse de, AMD RX Vega serisiyle durumu toparlayabilir.