Günümüzde web sitesi tasarlamak, özellikle ticari bir amaç için düşünülüyorsa, mutlaka profesyonel kişilerden oluşan bir grup çalışması olarak düşünülmelidir. Web sitesi bir markanın ya da bir firmanın vitrini niteliği taşıdığı için, üzerinde titizlikle durulması gereken bir projedir. Profesyonel ellerden çıkmış bir web sitesi, markanın amaçları doğrultusunda oldukça fazla getiri sağlayabilir. Web sayfaları; internet kullanım oranlarının arttığı, özellikle mobil internet kullanımının masa üstü web trafiğini geçtiği günümüzde, online alışverişin artmasıyla, internet ortamında getirisinin oldukça fazla olduğu bir platforma dönüştü.
Bu haftaki yazımda, doğru planlandığında getirisi de büyük olan web sayfası tasarımında yapılan hatalardan bahsedeceğim.
Yavaş Açılan Web Sayfası
Eğer bir web sayfasının açılması dört saniyeden fazla sürüyorsa, o web sayfası yavaş açılan web sayfası kategorisine giriyor. Google’ın yaptığı araştırmaya göre; dünya genelinde web sayfalarının % 70’inin açılmasının yedi saniyeden fazla zaman aldığı ortaya konmuş. Yine aynı firmanın araştırmaya göre; site ziyaretçilerinin bir web sayfasını gezerken üç saniyeden fazla açılma süresini beklemeleri, siteden ayrılmalarına sebep oluyormuş. Sitenin yavaş açılmasına sebep olan şeylerin başında, sitenin ana sayfasının olması gerektiği gibi kodlanmadığı, gerektiğinden fazla ve web sayfası için özelleştirilmemiş fotoğraf kullanımının olduğu tespit edilmiş. Aynı şekilde sitenin ana sayfasının açılması sırasında çok fazla dış link ile iletişime geçiyor olması da, sitenin açılmasını yavaşlatıcı rol oynuyor. Bu durumda net olarak açıklıyor ki; sayfa tasarımında uzman bir kadro ile çalışmamak, ticari amaçla tasarlanmış bir web sitesinin ziyaretçi kaybetmesine ve dolayısı ile para kaybetmesine sebep oluyor.
Sitenin yayın yaptığı barındırma sunucusunun geç cevap vermesi
Web sayfası tasarımcılarının da çok iyi bildiği gibi; bir web sayfasının genel kullanıma hizmet vermesinde barındırma hizmetinin kalitesi oldukça önemli. Web sayfası barındırma hizmetinin kalitesi, hizmeti veren firmanın kullandığı sunucuların hızı ile doğru orantılı. Aynı zamanda site sahibinin kullandığı barındırma hizmeti paketinin de verilecek hizmete göre kaliteli olması gerekiyor. Siteye özel sunucu kullanılmaması, bir sunucu üzerinde birden fazla farklı web sitesinin yayınlanması ve sunucu kaynaklarının paylaşılarak kullanılması, ziyaretçilere geç cevap verilmesine sebep olabilmekte. Bu durum ziyaretçilerin pekte hoşuna gitmiyor. Bütün bu sebeplerden dolayı, profesyonel bir web sayfası için özel ve kapasitesi yüksel barındırma sunucularının kullanılması, sitenin taleplere daha hızlı cevap vermesi anlamına geldiği için, ziyaretçilerin sitede daha fazla zaman geçirmelerine ve daha fazla kazanç anlamına geliyor.
Tipografi Hataları
Sitede kullanılan fontlar, ziyaretçilerin siteyi benimsemesi açısından önemli. Site genelinde bütünselliği bozmayan, kolay okunabilen ve site amacına yönelik seçilen özel yazı fontları kullanmak, sitenin profesyonel yapısının da bir göstergesidir. Sitenin bütün sayfalarında aynı yazı fontunu kullanmak, yazıların sıklığının ve satır aralarındaki mesafelerin iyi düzenlenmiş olması, gözü yormayan yazı şekillerinin seçilmiş olması ile okunma konusundaki sorunların üstesinden gelinebiliyor.
İçerik Hataları
Deneyimsiz içerik üreticileri, sadece içerik üretmeye odaklanabilirler. Çoğu zaman, o içeriğin ziyaretçilerin taleplerini, isteklerini ya da sorunlarını çözmeye yardımcı olmasını göz arda edebilirler. Yapılan araştırmalara göre; site ziyaretçilerinin sitede geçirdiklerini zamanın sadece % 28’ini okumak için harcadığını ortaya koymuş. Bu sebeple, sitedeki içeriğin kısa, öz olmasına dikkat etmek gerekiyor.
Karmaşık Ana Sayfa
Site ana sayfasında boşluklar ya da beyaz alanlar iyi kullanıldığında; anlaşılırlığı artırır, okunabilirliği geliştirip dikkati sağlar. Özellikle sitenin giriş sayfası olan ana sayfasında bu türden beyaz alanların fazla olmaması demek, ziyaretçilerin siteden çabuk sıkılıp çıkmasına sebep olabilir. Sade bir tasarım her zaman uygun olacaktır.
Kullanılabilirlik Hataları
Web sitesi ziyaretçileri gerek sitedeki içerik veya gerekse de bir konuda sordukları soruların cevaplanma durumlarına göre site ziyaretlerini kontrol edebilirler. Öncelikle ticari bir site için, müşteri şikayetlerinin alınabileceği bir arayüzün olması ve iletilen soruların titizlikle cevaplanması, ziyaret trafiğini etkileyecektir. Eğer site ürün satışı konusunda oluşturulmuş ise, ürüne ilk bakıldığında akla gelen bütün soruların cevaplandığı içeriklerin aynı sayfada olmasına özen gösterilmelidir. Örneğin bir ürün satışında, ürünün birden fazla fotoğrafının olması, fiyatı, renkleri, ödeme şekli, kargo fiyatı vs. gibi bilgilerin, ürünün ilk gösterildiği sayfada olmasına dikkat etmek gerekiyor.
Ayrıntılı arama yapılamaması
Site içerikleri arasında ayrıntılı arama yapılamıyor olması, ziyaretçiler için oldukça can sıkıcı bir durumdur. Eğer site içindeki içeriklerin arama motoru uygunluğu yapılmamış ise ve site içerisindeki arama motoru da ayrıntılı arama yapamıyorsa, ziyaretçilerin ilgili site için aklında olumsuz bir fikir oluşacaktır.
Daha önceki makalelerime göz atmak isterseniz linki kullanabilirsiniz.