LCD, LED ve OLED derken kullanıcıların dikkati uzun süredir televizyon üreticilerine kaymış durumda. Bu tabloya rağmen monitörler gelişmekten geri durmuyor. Monitörler, eskisi kadar revaçta olmasa da belli kesimler tarafından hâlâ tercih ediliyor. Örneğin grafik ve baskı alanında çalışanlar daha doğru renk veren monitörleri tercih edebiliyor. Oyun konusunda en üst düzey performans peşinde olanlar da tazeleme hızı nedeniyle monitörlerden vazgeçemiyor. Hem televizyonlara göre daha az üretildiği için hem de onlardan teknolojik anlamda bu gibi artılara sahip için monitörler yüksek fiyatlarına rağmen gelişmeye devam ediyor.
Tepki Süresi
Aksiyon sahnelerinde ya da yüksek hızlı oyunlarda bulanık görüntü yaşamak istemeyenler düşük tepki süreli monitörleri tercih ediyor. Bu bilinen bir gerçek. Monitörler artık tepki süresinde neredeyse her türlü sorunu aşmış durumda. Tepki süresi dışında monitörlerde bir de GTG diye bir tabir var. Monitör alma noktasında karşınıza çıkabilecek bu yeni terim Gray To Gray açılımına sahip. GTG, Renklerin griden beyaza ve ardından tekrar beyaza dönüşme süresi olarak tanımlanabilir. Bu sürenin kısa olması hızlı renk geçişlerinde bir avantaj.
Çözünürlük
Monitörlerin kendini en rahat geliştirdiği alan çözünürlük. Televizyonlar belli bir standart içerisinde uzun yıllar aynı çözünürlükle ilerlerken monitörler değişen ihtiyaçları genellikle ilk karşılayan taraf oluyor. Yeni bir model ile örneğimizi verelim. Bilindiği gibi 82 ekran denilince genellikle Full HD standardı ile sınırlıyız. Ancakk Dell’in yeni monitörü UP3218K, 31.5 inç ekranda (yaklaşık 81 ekran) tam 8K sıkıştırmayı başarmış. 6 ms tepki süresine sahip IPS panelle gelen ürün 60 Hz 7680 x 4320 panele sahip. 4000 dolardan satılan ürün gerçekten öncü bir model.
Panel Farkı
Birkaç yıl önce IPS paneller çıktığında monitörler için yolun sonu sanmıştık. Yanılmışız. Artık yeni tür paneller mevcut. Son derece teknik ve havalı isimlere sahip TN (twisted Nematic) ve VA (vertical Alignment) yeni dostlarımız. Bu teknolojilerden görece en eskisi TN olmasına rağmen en düşük tepki süresi (1 veya 2 ms) bu monitörlerde mevcut. Ancak TN panelin dezavantajı renkleri doğru göstermesi. IPS paneller ise renkleri daha doğru göstererek daha canlı bir sunum veriyorlar. Gelişmiş IPS panellerde tepki süresi 4 ms olmuş durumda. VA paneller ise daha ortalarda bir performans sergiliyor ancak siyah değeri olarak en yüksek seçenek olarak karşımıza çıkıyor ki bu da video izlerken çok önemli olabiliyor. Görüldüğü gibi kullanılan paneller artı sağlarken bir yerlerden de götürüyor. Özetle iddialı FPS oyuncusu iseniz TN, grafik, fotoğraf ve izleme açısı gibi konular sizin için öncelikse TN, iki uca gitmek yerine ortalarda yer alan genel kullanım amacı hedefliyorsanız VA seçmeniz doğru olacaktır.
Kavisli Monitör
Imax sinema salonlarındaki derinliği elde etmek için kolları sıvayan üreticiler düz ekranlar yerine kavisli (curved) üretime geçtiler. Her geçen gün kavisli monitör sayısının arttığını göreceksiniz. Genellikle verilerin tartışıldığı teknolojide en öznel konulardan biri de kavisli monitörler. Üreticilerin iddiası, göz şeklimizin küresel olması nedeniyle karşımızdaki ekranın da benzer bir kavis içermesinin daha derin ve geniş bir deneyim sunması. Tabii bu değerler ölçülemediği için monitörünüzün kavisli olup olmaması gerektiğine gözleriniz karar verecek. Ancak bilinen bir gerçek bu tarz bir ekrandan tam olarak faydalanmak için tam karşısında ve ortaya gelecek şekilde oturmanız gerektiği. Bir diğer kabul gören yargı ise kavisli ekranların etkisinin küçük boyutlarda fark edilecek kadar önemli olmadığı. En azından 21 inç bir monitör alırken kavisli olmasını dert etmeyin.
Görüldüğü gibi monitörlerde yeni kavramlar kendini gösteriyor. Teknoloji mağazalarında bu farkları görmek zor olabiliyor. Görüntü çoğaltılarak dağıtılıyor ve kalite düşüyor. Zaten monitörler genellikle kutularında duruyor. İhtiyaçlarınız doğrultusunda birkaç modeli belirleyip kendi görüntü kaynağınızla (delirip USB’de bir film veya konsolunuzu götürebilirsiniz) yetkili biri gözetiminde monitörü denemeyi ihmal etmeyin.