Netflix 2016’da dünya çapında genişlemeye başladığından beri, yayın hizmeti TV’den filme ve son zamanlarda canlı eğlence ve video oyunlarına kadar küresel eğlence için oyun kitabını yeniden yazdı.
Hollywood eskiden dünya çapında hit olmuş dizi ve filmlerin çoğunu dünyaya ihraç ederdi. Netflix’in uluslararası TV ve film yatırımları sayesinde Güney Kore’nin “Squid Game” ve Fransa’nın “Lupin” gibi programları dünya çapında büyük izleyici kitleleri buldu. Shonda Rhimes’ın “Bridgerton”, Ryan Murphy’nin “Dahmer” ve Tim Burton’ın “Wednesday” gibi Netflix’in İngilizce orijinal yapımları da yayıncının dahili yayın izlenme rekorlarını kırdı. Netflix spor ve komedi gibi canlı programlara da el attı.
Netflix, özellikle 2023 yazar ve oyuncu grevlerinin Hollywood prodüksiyonunu durdurması ve diğer yayıncıların kayıpları önlemek için geri çekilmesinden sonra, genel olarak yayın savaşlarının galibi ilan edildi. Diğer medya şirketleri bocalarken hisseleri bu yıl tüm zamanların en yüksek seviyesine ulaştı ve şifre paylaşımına getirdiği kısıtlama ve reklam destekli abonelik katmanı ile ilerleme kaydediyor. Nakit sıkıntısı çeken rakipleri, programlarını Netflix’e lisanslamaya geri döndü ve bu da yayıncının daha da baskın hale gelmesine yardımcı olabilir.
Netflix’in küresel TV endüstrisi üzerindeki etkisi yadsınamaz. Yine de şimdi izleyici kitlesini büyütme potansiyeli, Amazon’un Prime Video’su ile reklam için rekabet etme yeteneği ve geleneksel TV ve filmden ziyade YouTube’a daha fazla ilgi duyan genç izleyicileri yakalama fırsatı hakkında yeni sorularla karşı karşıya.
Netflix Küresel TV Sektörünü Nasıl Atüst Etti?
Netflix, uluslararası sahnede başarılı olmak için hem “Stranger Things” gibi ABD’deki kitlesel pazar programlarının hem de belirli pazarlardaki izleyicileri kazanabilecek yerel içeriklerin peşine düştü.
Bu strateji, yayın hizmetinin müşteri tabanını 282 milyondan fazla küresel aboneye çıkarmasına yardımcı oldu. Bu ivme aynı zamanda Türkiye, Almanya, Meksika ve Hindistan gibi yerlerde prodüksiyonu yeniden canlandırdı.
Şirket, son zamanlarda diğer yayıncılarla birlikte, yeni film şefi Dan Lin yönetiminde geniş izleyici kitlesine ulaşacak yayın ağı tipi şovların yanı sıra daha az sayıda, daha düşük bütçeli filmler aradı. Ayrıca spor ve komedi gibi canlı programlara da yöneldi. Mike Tyson ve Jake Paul arasında 15 Kasım’da gerçekleşen ve merakla beklenen dövüş yayın hatalarıyla dolu olsa da Netflix, 60 milyon haneye ulaşarak canlı programlar için büyük bir izleyici kitlesi elde edebileceğini gösterdi.
Netflix Kendi Kurallarını Yıkıyor
Hollywood’un tüm kurallarını yıktıktan ve eğlence sektörünü altüst ettikten sonra Netflix – ilk abone kaybından bu yana – şifre paylaşımı ve reklamcılık konusundaki tutumunu tersine çevirerek kendi kurallarını yıkıyor.
Ayrıca 2023’te liderliğini değiştirerek Greg Peters’ı eş CEO’luğa yükseltti ve yeni gelir akışlarına geçişini Ted Sarandos ile birlikte yansıttı, kurucu ortak Reed Hastings ise icra başkanlığına geçti.
Bu arada, TV başkanı Bela Bajaria, filmlerin kendisine bağlı olduğu baş içerik sorumlusu olarak atandı.
Seçkin bir ekip Netflix’in en büyük kararlarının alınmasına yardımcı oluyor. Şirket içinde “Lstaff” – “L” liderlik anlamına geliyor- olarak bilinen bu grup, şirketin yöneticileri ile “Estaff” olarak adlandırılan başkan yardımcıları ve daha üst düzey yöneticilerden oluşan daha geniş bir yönetici kadrosu arasında yer alıyor.
İşten Çıkarmalara Rağmen Büyümeye Devam Ediyor
Daha geniş medya ve eğlence alanı ayı piyasasıyla boğuşurken Netflix son birkaç yıl içinde yüzlerce çalışanını işten çıkardı. Yine de Netflix, kurumsal kültürünün karşılaştığı bazı testlere rağmen son yıllarda çalışmak için cazip bir yer olmaya devam etti. İşe alımlar yavaşlamış olsa da, diğer ücretli yayıncılara karşı liderliğini korumak ve küresel genişlemesini hızlandırmak için hala çalışan alımı yapıyor.
Netflix Reklam ve Oyun Sektörüne Giriyor
Netflix, Disney ve Warner Bros. Discovery gibi geleneksel medya şirketleri ve birçoğu reklam satma ve canlı spor programları sunma konusunda daha ileride olan teknoloji oyuncuları Apple, Amazon ve YouTube ile TV izleyicileri arasında her zamankinden daha fazla rekabetle karşı karşıya.
Rekabet Netflix’i gelişmeye devam etmeye zorluyor. Yavaşlayan abone büyümesiyle mücadele etmek için 2022’nin sonlarında daha ucuz, reklam destekli bir abonelik tanıttı ve Kasım ayında bu aboneliğin 70 milyon küresel kullanıcısı olduğunu iddia etti. 2021’de bir video oyunları işi kurmaya başladı ve “Squid Game” ve “Bridgerton” gibi dizilere bağlı ürünler ve deneyimler satıyor.
Ancak reklam katmanı, reklamverenlerin talep ettiği ölçeği karşılamakta yavaş kaldı ve oyunları henüz yükselişe geçmedi. Bu yaz Netflix, oyun yönetimini değiştirdi ve sıradan oyunlara odaklanmak için ayrıntılı “Triple-A” oyunları geliştirmeye adanmış bir birimi kapattı. Netflix ayrıca birkaç düzine oyun çalışanını da işten çıkardı.
Sonuç itibariyle Netflix yola çıktığı ilk günden bu yana epey yol aldı, ancak her şey pürüzsüz değil ve yaşanan sorunlar elbette var. Netflix’in bu hamleleri oyun ve eğlence sektörü için yeni dönemin kapılarını araladı ve şimdi akıllardaki soru şu: Sırada ne var?