Yapay zeka hayatımızda pek çok alana giriyor ve köklü değişimlere yol açıyor. Bunlardan biri de Google’ın bugünlere gelmesini sağlayan arama motorunda yaşanıyor. Henüz Türkiye’de görmüyoruz ancak Google, yapay zeka özelliklerini arama motoruna dahil ediyor ve web sitelerinin trafikleri yapay zekayı pek de hoş karşılamış değil. Şimdi sözü çok uzatmadan Google cephesinde nelerin yaşandığını ve yapay zekanın nasıl büyük bir kasırga yarattığını anlatayım.
Google artık arama sayfalarının en üstünde yapay zeka tabanlı kullanışlı yanıtlar gösteriyor – yani kullanıcılar bu sonuçları güçlendirmek için verileri kullanılan web sitelerine asla tıklamayabilir. Ve daha da kötüsü, pek çok site sahibi Google’ın yapay zekasının içeriklerini özetlemesini engelleyemeyeceklerini belirtiyor.
Zira yayıncılara göre, Google’ın yapay zeka yanıtlarını bulmak için web içeriğini tarayan aracı, arama sonuçları için web sayfalarının kaydını tutan araçla aynı. Google’ı, sitelerin bazı yapay zekalı rakiplerini engellediği gibi engellemek de çözüm değil, zira bu söz konusu sitenin internette bulunabilirliğini de ortadan kaldırabilir.
Yayıncıların Büyük İkilemi
Federal bir mahkemenin geçen hafta yasadışı bir tekel olduğuna hükmettiği Google’ın arama alanındaki hakimiyeti, arama girişimleri ve yayıncıların sektör şekillenirken adil olmadığını söylediği yapay zeka savaşlarında ona belirleyici bir avantaj sağlıyor. Bu ikilem özellikle, içeriklerini sitelerini kullanılmaz hale getirebilecek yapay zeka modellerinin kullanımına sunmak ile en önemli trafik kaynağı olan Google aramadan kaybolmak arasında bir seçim yapmak zorunda kalan yayıncılar için çok ciddi.
Bu olanlar bir noktada şirketler için varoluşsal bir kriz haline geliyor. Her iki seçenek de birbirinden kötü. Ya çekilirsiniz ve hemen yok olursunuz ya da onlarla ortak olursunuz ve muhtemelen yavaş yavaş yok olursunuz, çünkü sonunda Google’ın da size ihtiyacı kalmayacak.
Peki Google yapay zekasını nasıl savunuyor? Teknoloji devi, aramasının en üstünde görüntülenen özetler olan AI Overview’ın, daha kaliteli bilgi sunduğunu, yayıncılar ve diğer işletmeler için fırsat yarattığını söylüyor. Yani şirket, her gün web sitelerine milyarlarca tıklama gönderirken, yapay zeka ile birlikte web sitelerine yeni yeni fırsatlar yaratabileceğini düşünüyor.
Google, ilk günlerinden bu yana, milyonlarca web sitesini ziyaret etmek ya da “taramak” için Googlebot olarak bilinen bir yazılım parçasını kullanarak küresel internetin ayrıntılı bir havuzunu oluşturdu. Bu dizin, yıllar boyunca rakip arama motorları oluşturmaya çalışan şirketler için önemli bir engel oldu ve Google tekel olarak kaldı.
Üretken yapay zekanın yükselişi, yapay zeka modellerinin kullanıcıların sorularına kısa ve öz yanıtlar verdiği arama ürünleri sunmak isteyen yeni bir girişim dalgasını tetikledi. Sohbet robotlarının popülaritesi, Google’da uzun süredir yenilmez görünen arama motorunun geleceği konusunda bir paniğe yol açtı. Ancak bu girişimlerin arama devinin işini gerçekten tehdit edebilmeleri için önce web’i taramaları gerekiyor. Ve bu hiç de kolay bir iş değil.
Taranmak web sitesi sahiplerine para, bilgi işlem gücü ve depolama alanına mal olacak, bu nedenle birçok yayıncı sitelerini ziyaret eden botlar için kuralları belirleyen bir dosya ekliyor. En fazla hareket alanına sahip olan şirketler genellikle arama motorları aracılığıyla sitelere trafik çekebilen Google ve Microsoft’un Bing’idir.
Google Geri Adım Atmıyor
Medya şirketleri ve yapay zeka girişimleri arasındaki anlaşma dalgasının ortasında, Google geri adım atmak istemedi. İnternetin en büyük platformlarından Reddit ile yapıldığı bildirilen 60 milyon dolarlık bir anlaşma haricinde, konu hakkında bilgi sahibi olan ve bilgiler özel olduğu için isimlerinin açıklanmasını istemeyen iki kişiye göre, Google kapalı kapılar ardında yayıncılara pazarlık yapmakla ilgilenmediğinin sinyalini verdi. Medya şirketlerinin bu görüşmelerde çok az kozu var.
Yapay Zeka Web Sitelerinin Trafiklerini Tehdit Ediyor
Bu yılın başlarında Google, arama sayfasının üst kısmında kullanıcıların bazı sorularına kısa ve öz yanıtlar vermek için yapay zeka kullandığı AI Overview’ı kullanıma sundu. Yayıncılar bu yanıtların trafikleri üzerindeki etkisi konusunda endişeye kapıldı ve bu korkularını gidermek için net bir yol bulamadılar.
Google, sohbet robotu Gemini gibi bazı yapay zeka ürünleri için ayrı bir tarayıcı kullanıyor. Ancak ana tarayıcısı olan Googlebot, hem AI Overview’a hem de Google aramasına hizmet ediyor. Çünkü yapay zeka ve şirketin arama motoru derinden iç içe geçmiş durumda. Arama sonuçları sayfasındaki bilgiler, resimler ve grafikler de dahil olmak üzere çeşitli biçimlerde gösteriliyor. Google ayrıca yayıncıların belirli sayfaların ya da sayfa bölümlerinin arama sonuçlarındaki AI Overview’da görünmesini engelleyebileceğini söyledi. Ancak bu, aynı zamanda bu snippet’lerin web bağlantı listeleri de dahil olmak üzere Google’ın diğer tüm arama özelliklerinde görünmesini de engelleyebilir.
Trafiklerinin en az yarısı için arama motorlarına bel bağlayan pek çok yayıncı, erişimlerini kaybetme riskini almak istemiyor.
Google’ın geçimlerini arama görünürlüğüne bağlayanlar için oluşturduğu büyük riski hafife aldığı muhakkak. İçerik oluşturucuların bu yeni uygulamadan vazgeçmeleri, genel arama görünürlüklerini istemeden de olsa azaltabilir ve bu da kitlelere ulaşma ve gelir elde etme yeteneklerine zarar verebilir.
Henüz sınırlı sayıda bölge olduğundan kriz bizden de uzakta gibi duruyor, ancak yakın gelecekte bu konuyu sıkça tartışacağımız kesin.