Mediatrend Desktop Mediatrend Mobile
Mediatrend Desktop Mediatrend Mobile
Diğer
    HaberlerTeknolojiGoogle Yapay Zekaya Geçerek Web Sitelerinin Trafiğini Öldürebilir

    Google Yapay Zekaya Geçerek Web Sitelerinin Trafiğini Öldürebilir

    Google geçtiğimiz haftalarda en yeni teknolojilerinden biri olan Google Overviews’ı karşımıza çıkardı. Bu yeni yapay zeka özelliği bildiğimiz her şeyi sıfırlayıp internette yeni bir sayfa açacak. Şimdiden özellikle de web sitesi olan pek çok kişi bu durumdan oldukça dertli. Çünkü yapay zekanın web sitelerine trafik yönlendirmesi yapması şöyle dursun bu trafiği yok ettiği yönünde yoğun bir eleştiri var. Bu nedenle internette köklü bir devrim olarak görülen bu gelişmeye biraz daha yakından bakalım istiyorum.

    Web Sitelerinin Trafiği Eriyebilir

    Bu gelişme web sistemini önemli ölçüde sekteye uğratabilir. Google trafiğine bağımlı olan milyonlarca yazar ve yayıncı işlerini kaybetme riskiyle karşı karşıya kalabilir. Bazı uzmanlar, yapay zekanın dahil edilmesinin Google’ın İnternet üzerindeki zaten önemli olan kontrolünü daha da güçlendireceğini ve bilginin esas olarak birkaç büyük şirket tarafından sağlandığı bir senaryoya yol açacağını savunuyor.

    Google bu yapay zeka yanıtlarını “AI Overviews” olarak adlandırıyor, ancak bu özellik genellikle doğrudan diğer web sitelerindeki içerikleri yorumluyor. Örneğin yazılımı çöken bir telelefonun nasıl kurtarılabileceğini anlatan X kişinin web sitesine girmek yerine, kullanıcı doğrudan Google’ın yapay zekasıyla karşılaşacak ve aradığı yanıtı burada bulmaya çalışacak. Bu da haliyle X kişinin yıllardır trafik aldığı bir aramadan mahrum kalması demek.

    Web Aramaları 2026’ya Kadar Yüzde 25 Azalacak

    Gartner tarafından yapılan tahminlere göre, arama motorlarından gelen web trafiği 2026 yılına kadar %25 oranında azalacak. SEO danışmanlık şirketi Siege Media’nın CEO’su Ross Hudgens, birçok yayıncı için trafikte %10-20’lik bir düşüş öngörüyor ve bazılarının daha da büyük bir düşüşle karşı karşıya kalacağını belirtiyor. Hatta öyle ki bu sürecin devam etmesi halinde bazı işletmeler tamamen yok olabilir.

    2 Milyar Dolarlık Kayıp

    Yaklaşık 5.000 web sitesine dijital medya hizmetleri sağlayan Raptive, Google’ın arama değişikliklerinin içerik oluşturucuları için yaklaşık 2 milyar dolarlık kayba yol açabileceğini ve bazı sitelerin trafiklerinin üçte ikisini kaybedebileceğini tahmin ediyor. Raptive’in kurucu ortağı ve CEO’su Michael Sanchez, bu değişikliklerin İnternet’in yapısına çok büyük zarar verebileceği, açık ve çeşitli bir ağın hayatta kalmasını tehlikeye atabileceği konusunda uyarıyor.

    Bu endişelere rağmen Google, web sitesi trafiğine öncelik verme niyetini koruyor. CEO Sundar Pichai, geçen haftalarda yaptığı açıklamada şirketin web’in sağlığını korumak için ihtiyatlı davrandığını vurguladı.

    Yapay Zeka Geldi, Web Trafiğinin %96’sı Buhar Oldu

    Web trafiğinde yaşanan düşüşler çoktan başladı bile ve bu noktada çarpıcı örnekler var. Yaptığım aramalarda Austin’de bir güç ve kondisyon antrenörü olan Jake Boley karşıma çıktı. Boley, geçen yıl antrenman ayakkabısı inceleme üzerine web sitesine gelen trafikte yüzde 96’lık bir düşüş olduğunu fark etti. Google, yapay zeka tarafından oluşturulan yanıtlarda hala onun içeriğine atıfta bulunuyor, ancak sonuç olarak daha az kullanıcı sitesini ziyaret ediyor. Boley “İçeriğim kazınacak ve özetlenecek kadar iyi” diyor ama şunu da söylüyor: “Ama normal arama sonuçlarında gösterilecek kadar iyi değil, ki ben de bu şekilde para kazanıyor ve ayakta kalıyorum”. Bir bakıma Google hem Boley’in emeğini alıp yapay zeka ile kullanıyor, hem de bunu yaparken Boley’e sağladığı trafiği keserek cezalandırıyor.

    Google, OpenAI tarafından ChatGPT’nin piyasaya sürülmesinden sonra aramada üretken yapay zekayı denemeye başladı. Google’ın ana rakibi Microsoft, arama motoruna bir yapay zeka sohbet robotu entegre ederek Google’ın da aynı şeyi yapmasına yol açtı. Daha sonra Google, Google Docs ve YouTube video düzenleme araçları da dahil olmak üzere çeşitli ürünlerinde yapay zeka teknolojisini uyguladı.

    Web Sitesi Sahipleri Reklam Vermek Zorunda Kalabilir

    Arama, Google’ın en önemli ürünü olmaya devam ediyor ve şirketin bu yılın ilk çeyreğindeki 80 milyar dolarlık gelirinin %57’sini oluşturuyor. Yapay zeka yanıtları çoğunlukla reklam içerebilecek popüler sorgularda gösterilmese de, bu özellik web sitelerini arama sıralamalarını korumak için reklam satın almaya zorlayabilir.

    Aynı zamanda, yapay zekanın Google aramasına entegrasyonu sorunsuz değil. Yapay zeka tarafından üretilen cevaplar yanlış ve çoğu zaman gerçekle bir ilişkisi olmayabiliyor. Pizza tarifi istediğinizde öyle saçma bir sonuç verdi ki her yerde haber oldu. Google’ın yapay zekası, ona pizza tarifi sorulduğunda, internetten öğrendiği pizza tariflerindeki “tutkal” meselesine aklı ermeyince hamura tutkal dökme tavsiyesinde bulundu. Yani henüz yapay zeka yolun oldukça başında.

    Hukuksal Problemler

    Kaldı ki işin bir de hukuksal tarafı var. Yapay zekanın geniş bir içerik yelpazesi üzerinde, genellikle orijinal yazarların izni veya ödemesi olmadan eğitilmesi, şimdiden yasal sorunlara neden oldu. OpenAI ve Microsoft, telif hakkıyla korunan eserlerin kötüye kullanıldığı iddiasıyla davalarla karşı karşıya kaldı.

    Telif hakkıyla korunan içeriğin yapay zeka tarafından kullanılması genel olarak intihal ile eş tutuluyor. Çünkü bir yayıncı ya da gazeteci yaptığında doğrudan intihal yaptığı dillendiriliyor. Haliyle teknoloji şirketlerinin bu tip durumlar sonrası uygun bir tazminat ödemeden bu uygulamaya devam etmeleri halinde basın sektörü için de tatsız sonuçlarla karşılaşabiliriz.

    Bu zorluklara rağmen, yapay zeka destekli arama ve web bilgilerinin merkezileştirilmesine yönelik ivme azalmıyor. OpenAI, içeriklerini sohbet robotuna yerleştirmek için web yayıncılarıyla anlaşmalar imzaladı bile; bu da bilgiye erişim ve çevrimiçi dağıtım biçiminde potansiyel bir değişikliğe işaret ediyor.

    Haberler

    BUNLARI DA BEĞENEBİLİRSİN