Konu dijital pazarlama olduğunda rekabette bir adım önde olmanın yolu trendleri takip etmek, doğru zamanda ve doğru şekilde uygulamaktan geçiyor. Haliyle her yeni yılın başında hayatımıza bu yıl içinde pazarlama dünyasında çok konuşulanacağını düşündüğümüz onlarca trendden bahsediliyor. Bazıları gerçekten söylendiği gibi hem tüketici hem markaların hayatında önemli yerler edinirken bazıları gelecek yıl hatırlanmıyor bile. Ben de bu yazımda 2020’de dijital pazarlama dünyası için kritik olacağını düşündüğüm trendleri bir araya getirmek istedim. Bazıları bir an önce plana alımlası gereken bazıları ise demini almış ve artık uygulama sırası gelmiş bu trendler sadece markalar dünyası için değil tüketici için de yeni dünyaya adapte olmak için farkındalık kazanabilmek adına kritik.
Sesli aramalar artık göz ardı edilmeyecek noktaya geldi
Sesli aramalar artık pazarlama dünyasının görmezden gelemeyeceği bir konu. Neden mi? Farklı araştırmalar 2022 yılına kadar sesle kontrol edilebilen akıllı hoparlörlerin dünyada ortalama nüfusunun yüzde 50’sinden fazla hanede kullanılmaya başlanacağını işaret ediyor. Giderek akıllanan sesle kontrol edilebilen bu cihazların robot formlarının da günlük hayatta yaygınlaşması kısa süre içerisinde gerçekleşecek. Bununla birlikte sesli asistan uygulamaları ve chatbot’lar zaten uzun süredir hayatımızda. Pek çok kişi için navigasyonu Siri ile kullanmak ya da banka işlemini chatbot ile yapmak son derece normal. Sesli asistanlar bunun ötesinde fiziksel olarak da etrafımızda yer almaya başladıkça daha da vazgeçilmez olacaklar. Bu nedenlerle içeriğinizi sesli aramalar için optimize etmek 2020’de dijital pazarlama stratejinizdeki önceliklerden biri olmalı. En basitinden markalar/şirketler sitelerini sesli aramaya nasıl uygun hale getirebilirim diye düşünmeye başlamalılar.
Müşteriye doğrudan temasın yolu; mesajlaşma uygulamaları
Mesajlaşma uygulamaları uzun zamandır hayatımızda. Ancak 2020’de artık markalar müşterileri ile iletişim kurmak için bu uygulamaları daha fazla kullanacaklar. Yani daha fazla marka ile Facebook Messenger ya da WhatsApp üzerinden konuşacağız. Şu an bile mesajlaşam uygulamalarının müşteri ile marka iletişimde çok yaygın kullanıldığını söylemek mümkün. Örneğin Facebook Messenger üzerinden her ay kullanıcılar ve firmalar arasında 10 milyar mesaj gönderiliyor. Mesajlaşma uygulamaları, dijital pazarlama stratejisine sadece kişiselleştirme açısından yaptığı katkıdan ötürü değil, müşterilerin doğrudan marka ile iletişim kurabilmesi açısından da çok önemli.
Sosyal ticaret uçuşa geçiyor
Sosyal medyanın dijital pazarlama stratejilerinde bir diğer önemli etkisi sosyal ticaret. Özellikle krizle birlikte artan işsizlik Türkiye’de sosyal ticaretin büyümesine son birkaç yılda çok ciddi katkı yapmış durumda. Sosyal medyadan ürün tavsiyesi veya değerlendirmesinin kullanıcılar üzerindeki etkisi zaten tartışılmaz. Birkaç senedir bu trendin rüzgarıyla bütçelerini influencer’lara yatıran markalar işin bir adım ötesini de görmek zorundalar. Yavaş yavaş çözülen güven sorunu ve sosyal ağların güvenilir ödeme çözümü sağlayıcılarla işbirliği yapması ile birlikte sosyal ticaret gelecek birkaç yıl içinde inanılmaz hacimlere ulaşacak. Burada markaların özellikle Instagram ticaretine ayrıca önem vermesinde fayda var.
TikTok’un önlenemez yükselişi
2019 TikTok’un patlama yaptığı yıl oldu açıkçası. TikTok etkisi öyle bir noktaya gelmiş durumdaki artık markalar TikTok’ta olup bitenlere kulak kabartmak, oradaki kitleyi anlamak ve dijital pazarlama stratejilerine bir şekilde TikTok’u da eklemek zorundalar. Tik Tok, We are Social verilerine göre Türkiye’de 52 milyon kullanıcı ile Facebook ve 39 milyon kullanıcı ile Instagram’ın ardından 38 milyon ile en çok kullanılan üçüncü platform. TikTok’un yükselişinin pek çok nedeni var. Facebook’un kullanıcı sayısında devam eden düşüş ve buradaki profilin alternatif bir mecra arayışı aslında bunun en önemli nedeni diyebiliriz. TikTok henüz markalar için iyi bir reklam kanalı olmasa da bana göre sahip olduğu potansiyel inanılmaz. Bunu gören ve buna göre harekete geçen marka sayısı da giderek artıyor. Adidas’ın geçtiğimiz günlerde bir Tik Tok fenomenini işe alması bunun en güzel örneği.
Mobil push notification neden her zamankinden daha önemli?
Uyanır uyanmaz bakmaya başlayıp gün boyu elimizden bırakmadığımız cep telefonları markaların tüketicilerle iletişim kurabileceği en iyi araçlar aynı zamanda. Bunun en iyi yolu ise push notificationlar yani anlık bildirimler. Mobil push notificationlar’ın yükselişi bu bağlamda 2020’de de devam edecek. Pratik ve etkili olmasıyla markaların müşterileriyle iletişime geçerken en sık tercih ettikleri kanallardan olan mobil push notificationların en önemli artısı kullanıcıların kişisel bilgilerine gerek olmadan uygulanabilmesi. Markaların doğru kampanya ile doğru müşteriye ulaşma noktasında çok fazla tercih ettiği push notification’lara artan ilgiyi şu rakamlar çok net gösteriyor aslında: Türkiye’de markalar 2018’de aylık ortalama 80-90 milyon arası anlık bildirim gönderimi yapmışken bu rakam 2019’da aylık ortalama 200 milyonun üzerine çıkmış durumda. Lokasyon bazlı push notification uygulamalarının 2020’de daha fazla yaygınlaşacağının da altını çizmem gerek.
Her şeyin ‘mikro’su kıymetli hale geliyor
Mikro mobilite, mikro influencer’lar, mikro segmentasyon.. Pazarlama tarafında daha odaklı ve daha fazla kişiselleştirilmiş iletişim yapmak tüketiciye daha iyi bir deneyim yaratmak adına en önemli strateji. Bunun pek çok yolu ve aracı var. Yapay zeka destekli mikrosegmentasyon teknolojileri doğru hedefleme konusunda en önemli trendlerden biri. Yapay zekanın bu taraftaki rolü marka tarafında daha fazla anlaşıldıkça 2020 ve sonrasında bu alana daha fazla yatırım gelecek. Bir diğer kanal mikro influencer’lar. Geçen senenin en önemli gündemlerinden mikro influencer’lar 2020’de de revaçta olacak. Çok geniş kitleye sahip ve yüksek bütçeler talep eden makro influencer’ların inandırıcılıklarını kaybetmeye başladığı şu dönemde pazarlama bütçeleri konusunda daha dikkatli olması gereken markalar için en iyi yol makul bütçe beklentili mikro influencer’lara yönelmek. Son olarak belki de 2020’nin en çok konuşulacak mevzusu mikro mobilite var. Mikro mobilite her ne kadar ulaşım tarafında bir trend gibi görülse de esas mevzu zamana karşı yarışan yeni nesil tüketicinin aslında yeni dünyaya bakışı. Markaların pazarlama stratejilerinde bu trendini de göz önünde bulundurarak strateji geliştirmelerinde fayda var.