Mediatrend Desktop Mediatrend Mobile
Mediatrend Desktop Mediatrend Mobile
Diğer
    Manşet2020 yılı Sosyal Medya Trendleri

    2020 yılı Sosyal Medya Trendleri

    2020 yılı Sosyal Medya Trendleri ile yakınlaşmaya ne dersiniz?

    Güncel veriler ışığında 2020 yılında üzerinde daha çok duracağımız sosyal medya trendlerini sizin için bir araya getirdim.

    Sosyal medya her geçen gün kapsamını ve etkisini genişletmeye, yeni özellikleri ile dijital hayatımızı renklendirmeye devam ediyor.

    Genel anlamıyla 2019 yılı, veriye ve veri analizine verilen önemin yükselişe geçtiği bir yıldı. Markalar, kullanıcı edinmenin yanında, kullanıcı deneyimi üzerine odaklanmayı da merkezlerine aldılar. Uzun süredir hayatımızda olan ve hala büyüyen bir ivmeyle en küçüğünden büyüğüne markaların reklam bütçelerinden pay almayı başaran influencer’lar da etkilerini korumayı başardılar.

    20 yaş altı internet kullanıcıları ise Instagram, Snapchat, TikTok, YouTube ve Twitch gibi platformlarda geçtiğimiz yıllara nazaran daha fazla vakit ayırdılar. Video içeriklere olan ilginin bilinmez bir zamana dek etkisini katlayarak süreceği aşikar.

    Tüm bu öne çıkan başlıklarla birlikte 2020 yılı empati kurmanın zorunlu hale geleceği, kişiselleştirmenin daha da yükseleceği, topluluk yönetiminin gelişeceği, mobil odaklılığın mobil ekosistem kavramına evrileceği, içerik açısındanda güçlü ve daha da kapsayıcı stratejilerin etkisini hissedeceğimiz bir yıl olacağının altını çizmek isterim. Aynı zamanda kullanıcının yarattığı içeriğin değerini koruyacağı, “algoritma – entegrasyon – optimizasyon” konularında daha teknik detayları öğrenmenin zorunlu hale geleceğini söylemek bir sürpriz değil.

    Şimdi gelin markalar açısından öne çıkan bu başlıklar kullanıcı için ne anlama geliyor, hangilerini benimseyerek büyütecekler birlikte görelim.

     

    2020 yılı Sosyal Medya Trendleri

    2019 yılı verileri ışığında, 2020 yılına ışık tutacak Sosyal Medya Trendlerini aşağıda bulabilirsiniz.

     

    Sosyal medya platformları ile ortalama 2 saat 24 dakika vakit harcıyoruz.

    2020 Yılında Hangi Sosyal Mecralar Yükselişte?

    Ocak 2020 itibariyle toplam 3 Milyar 80 Milyon sosyal medya kullanıcısı bulunuyor. Bu sayı toplam dünya nüfusunun %49’una denk geliyor. Geçen yıla göre kullanıcı sayısından %9.2’lik bir artış yaşanmış. Sosyal medya platformlarına mobil cihazlar aracılığı ile bağlanan kişi sayısı 3 Milyar 75 Milyon. Türkiye ise %64’lük bir sosyal medya kullanım oranı ile 28. sırada yer alıyor.

    • Aldığı darbelere rağmen 2,5 milyar aylık aktif kullanıcı Facebook, açık ara liderliğini koruyor.
    • Aylık aktif 2 milyar kullanıcısı ile YouTube, ikinci sıraya yerleşiyor.
    • 1 milyar 600 milyon ile WhatsApp üçüncü,
    • 1 milyar 300 milyon kullanıcı ile Facebook Messenger dördüncü,
    • 1 milyar aylık aktif kullanıcı ile Instagram beşinci sırada listede yer alıyor.
    • 340 Milyon kullanıcısı ile Twitter 14. sıraya yerleşiyor.
    • 800 milyon kullanıcı sayısı ile TikTok listenin sürprizi.

    Hedef kitlenize ulaşmanın en etkili yolunu sunan sosyal mecralarda, etkili içerik stratejilerinin önemi her geçen gün daha da artıyor. Her zaman söylediğim gibi ister bireysel olsun ister ise kurumsal, hepimiz için en değerli mecra “hedef kitlenizin daha yoğun ve aktif bulunduğu sosyal mecradan” başkası değil.

     

    Sosyal dinleme

    Kullanıcıların sadakatleri ve aktiflikleri gittikçe azalıyor. Onları canlı tutmak ve özel hissettirmek, yıl içinde öne çıkacak önemli başlıklar arasında yer alıyor.

    Platformlar gelecek güncellemeler ile birlikte beğeni ve izlenme sayılarını gizleyeceklerini açıklamıştı. Bu özellik henüz kapsayıcı bir şekilde etkisini göstermiş değil. Açıklamların yapıldığı ilk andan beri herkes, uzun süreli katılımı artıracak, kullanıcının ilgisini yoğunlaştıracak çalışmaların hangileri olabileceği konusunda daha derin düşünmeye başladı. Hem markalar hem de bireysel kullanıcılar, viral bir anı veya özel gün ve kutlamaları kovalamak yerine, izlerken-okurken daha fazla zaman ayırmaya fırsat verecek tetikleyicileri bulmak zorunda kalacak. 2020 yılında kullanıcıların bir içeriği ilgi çekici bularak, gerçekten tüketmesi gerekecek. Bu zorunluluk ise sosyal dinlemeye olacak ihtiyacın artacağını bir göstergesi. Artık daha tetikte olacak ve duygu analizlerine daha fazla zaman ayıracağız.

     

    Topluluk yönetimi

    Yıllar geçse de değişmeyen ve değişmeyecek bir şey var ki, o da, insanları anlamak, kullanıcı davranışlarından, motivasyonlarından değerli anlamlar çıkarmak, keskin iç görüler bulmaktır. Süreç içerisinde mecralar üzerinde topluluklar inşa ettik, ancak zaman içerisinde bu toplulukları ihmal ettik. Günümüzde İnternette gezinen kullanıcılar otomasyondan ve satışlarından bıkmış durumda. Tekrar gerçek deneyimler yaşamak ve etkileşim içerisinde olma ihtiyacı duyuyorlar. Mecralar üzerinde yapılan tüm geliştirmeler, bu soruna çözüm niteliği taşıyor. İnsanlar markalarla birbirileriyle ve markalarla iletişim halinde olmaktan mutlu olsalar da, etkileşim yaratmak konusunda çok daha seçici hale geldiler. Bu yüzden sadık ve ilgili bir topluluğun çok daha fazla önemseneceğini düşünüyorum. Mümkün olan her alandan veri elde etmek, bu verileri anlamlı hale getirmek oldukça önemli. Diğer yandan kendi organizasyonlarımız içinde verinin paylaşılmasını ve kullanılmasını sağlayamadığımızda elde ettiğimiz anlamlı verinin bir faydası olmuyor. Artık büyük veriyi değil hedeflerimize doğru ilerlememizi sağlayan küçük veriyi konuşuyoruz. Markaların geniş kapsamlı demografik verilere ulaşmak yerine bireylerle konuşmaya odaklanmalarının zamanı geldi.

     

    Sosyal reklamlar

    Tüm mecralar bir yandan işletmeler için organik erişimi azaltmaya devam ederken, diğer taraftan en hassas reklam hedefleme araçlarından bazılarına öncülük ediyor. 2020’de reklamlar aracılığıyla satış yapmak veya hedef kitleye ulaşma çabalarını katlamak, asla kaçınılacak bir durum değil. Reklamların algoritmalar ve teknolojinin desteğiyle daha da ilerlemesiyle birlikte, hem bireysel kullanıcıların hem de markaların sosyal medyadaki aktif kişileri doğrudan teşvik etmeleri ve ulaşmaları her zamankinden daha da kolaylaştı. Genel anlamda tüm tüketiciler sosyal alışveriş kavramıyla daha da barıştı ve aktif hale geldi. İş odaklı bir platform olan LinkedIn’in reklam platformu bile, B2B markalarının ürünlerini ilgili müşterilerine gösterebilmesine yardımcı olmak için pek çok geliştirmeyi yıl içinde kullanıma almıştı. Özellikle instagram, satış yapmaya başlamak isteyen e-ticaret ve perakende markaları için olmazsa olmaz platformların en başında yer alıyor.

     

    Influencer marketing

    Influencer marketing’in düşüşe geçtiği, güvenilirlik ve inandırıcılık konusunda negatif etki yarattığı yıl içinde konuşula dursun, micro influencer’lar gücüne güç katmaya devam ediyor. Influencer marketing, ürünleri tanıtmanın özgün bir yolu olarak popülaritesini ve kalıcılığını belgeliyor. Artan reklam maliyetleri ve rekabet, birçok markanın önümüzdeki senelerde daha ucuz kaynaklara daha fazla yatırım yapacağını düşündürüyor

    Özellikle micro influencer’lar topluluk yönetiminin de önemli bir parçasını oluşturuyor. Sıkı sıkıya bağlı toplulukların öncü ve toparlayıcı gücünü temsil eden bu influencer’lar, daha anlamlı ve ilgili yaratıcı içerikleri ile her ölçekteki işletmeye hitap ediyor. Beğeni ve izlenme sayılarının ortadan kalkışıyla birlikte en küçük seviyede (binler seviyesinde) takipçisi olan bu etkileyici kişilere doğacak ihtiyacın artacağını düşünüyorum.

     

    2020 yılı Sosyal Medya Trendleri ile yakınlaşmaya ne dersiniz?

    Hikayeler ve anı yaşamak

    2020 yılı Sosyal Medya Trendleri arasında yer alan Hikayeler son birkaç yılın en büyük sosyal medya trendlerinden biriydi ve bu ilgi 2020 yılı içinde farklı seyretmeyeceğe benziyor. İçeriklerin daha görülebilir ve faydalı halde sunulmasını kolaylaştıran ek özellikler ile birlikte “Hikayeler”, kullanıcılarına anı yaşatmak ve harekete geçmek konusunda da teşvik ediyor. Özellikle Facebook ve Instagram’ın yeni geliştirmeleri ve hamleleri yıl içinde beklenenler arasında. Instagram’daki anket seçenekli hikayelerin daha fazla etkileşim alması gibi üretilen diğer içeriklerin de interaktif olması, kullanıcının içeriği daha fazla sahiplenmesine ve paylaşmasına olanak sağlıyor.

    Canlı akış ise tüm internet kullanımının %66’ını oluşturuyor ve bu oran gittikçe büyüyor. Platformlar üzerinden kullanıma hazır sunulan canlı yayın özelliği, ek düzenlemelerle daha da cazip hale geliyor. Gerçek zamanlı içerikler, arka planda olan bitenleri aktarmak ve anı yaşamak – yaşatmak 2020 yılında hiç olmadığı kadar ilgi görecektir.

     

    Video içeriklere artan ilgi 

    2020 yılı Sosyal Medya Trendleri arasında video içerikler çok değerli. Cisco’ya göre, 2021’e kadar tüm tüketici internet trafiğinin %82’sinin video içeriklerden geleceği öngörülüyor. Hem uzun hem de süreli videolar, sosyal medyada en çok paylaşılan içerikler arasında yer alıyor. Giderek daha fazla marka ve pazarlamacı yoğun olarak YouTube’a akın ediyor. 2020’de artık kendi kanallarını oluşturan ve YouTube kanallarında içerik üretecek markaların sayısı artacak.

    Diğer yandan Instagram, IGTV’ye yeni bir soluk getirmeye çabasında olduğunu gizlemiyor. Bu platforma içerik oluşturmayı anlamsız bulan markalar ve kullanıcılar ileride pişman olabilir.

    Vine’ın manevi halefi olarak görülen TikTok konusunda ise kafalar karışık. Genç tüketiciler ve yeni infuencer’ları ile popülerliği artıyor.

    Tüm bu büyüme, ilgi ve talebin ardında videolar yatıyor. Ancak birçok işletme ve kullanıcı video içerik üretmenin önemini fark etmiş değil. Video içerik üretimine olan ilgi çok yavaş olgunlaşıyor, geri dönüşü zaman alıyor. Tüm dünyadaki mobil internet hızlarının artması da tüketimi hızlandırıyor. Özellikle 5G teknolojisinin yaygınlaşması ise birlikte video tüketiminin katlanarak artacak olması bir sürpriz değil.

     

    Bütünleşik strateji

    Artık hiçbir pazarlama kanalının bir diğerinden bağımsız düşünülmemesi gerekiyor. Her kanalın birbirini nasıl beslediğini, doğru ve dolaylı yollardan nasıl etkilediğini fark edebilen markalar, bütünleşik stratejiler oluşturmada ve büyümede fark yaratıyor.

    Diğer yanda markaların kullanıcı odaklı içerik yoluyla kitleleriyle bağlantı kurma ihtiyacı da artıyor. Bu ihtiyacı salt marka-müşteri ilişkileri birimi kurmakla karşılayamazsınız. Aynı zamanda takipçilerinizden sürekli bir içerik akışı sağlamalısınız. Sosyal alanda rekabetin çok fazla olduğu günümüzde, müşteri odaklı içerik oluşturmak için yapabileceğiniz her şey artı bir değer sağlıyor. Kullanıcı tarafından oluşturulan içeriği değerlendirmek, müşterinizi paylaşım yapmaları konusunda teşvik etmek, eğitici blog içerikleri ile beslemek, yoğun katılımı sağlamak bütünleşik stratejinin en güçlü yanlarını oluşturuyor.

     

    Performans verileri ve ötesi

    Değerli zamanınızı sosyal medyaya nasıl harcadığınızı ve çabalarınızın işe yarayıp yaramadığını anlamanız çok önemli. Sosyal medya metriklerinizin arkasındaki gerçek anlam, konuşmalar, katılım ve büyümeyi izlemek ve bu verileri hesabınızın etkisini ölçümlemek, sağlam bir yol haritası için gerekli.

     

    Algortimalar, chatbot, yapay zeka uygulamaları, interaktif içerik, blog içerikleri, yenilenen arama trendleri ve ötesi…

    2020 tüm dünyada her alanda rekabetin yoğun yaşanacağı bir yıl olacak.

    Dijital pazarlama dünyası, içerik pazarlamasının müşteri verisi ile yönetilebildiği platformaları kullanmaya yönelecek. Markalar; dinamik, konuşan, soran, cevaplayan ve bir arada bulunan topluluklara ihtiyaç duyacak. Bu sebeple teknolojinin ve yeniliklerin gücünden hız almalı, çabuk hareket etmeli, kaynak ve bütçelerimizi daha verimli kullanmalıyız.

     

     

    2018 yılı verileri ışığında derlediğim sosyal medya trendlerini şekillendiren 4 ana akım ve 4 destekçi etken bulunuyor. Geçtiğimiz yılın öne çıkan başlıklarını “2019 Sosyal Medya Trendleri” yazımda sizinle paylaşmıştım.

    2019 Sosyal Medya Trendleri

     

     

    Fayda görmeniz dileğiyle.

    Haberler

    BUNLARI DA BEĞENEBİLİRSİN