Metaverse kavramını hayatımıza dahil eden ve büyük yatırımlar yapan Mark Zuckerberg, o tarafta umduğunu henüz bulabilmiş değil ve metaverse’e olan ilgi istenen düzeyden çok uzakta. Diğer yandan gelir modelini de çeşitlendirmeye çalışan Meta’nın yeni Doğrulama programı ise aslında hiç şaşırtıcı olmadı. Çünkü elimizin altında kötü bir Elon Musk örneği var.
Kötü diyorum, çünkü Twitter Blue’nun ortaya çıkışı hem çok acemice oldu hem de çocuk oyuncağına döndü. İyi düşünülmeden hareket edildiği izlenimi kullanıcılara yansıdı. Gelinen son noktada ise Musk bu konudaki kararlılığını bozmadı, Blue hizmetini Türkiye dahil tüm dünyada aktif hale getirdi. Artık parasını veren herkes mavi rozeti taşıyabilecek. Bu kadar basit. Hatta bu mavi rozetin bir de altın sarısı olanı var. Özellikle büyük kurumsal yapıların kullandığı bu rozetler ise oldukça pahalı. Aylık 1000 dolarlık bir ücretten söz ediyoruz. Türkiye’de de 20 bin TL’ye denk geliyor.
Elon Musk’ın Twitter’ı aldığı günden bu yana reklam gelirlerinde ciddi bir düşüş var ve Blue da bunun sonucu doğan bir servis. Altın rozetle herkesten 1000 dolar isteyen Musk, reklamverenleri yeniden Twitter’a çekebilmek ve bu rozet için ayrıca nefretlerini kazanmamak için büyük reklamveren ve en çok takipçiye sahip olan kurumsal yapılardan ücret alınmayacak. Musk’a yakın kaynaklar bu adımı Musk’ın reklamverenlere uzattığı zeytin dalı olarak yorumluyor. Tabii tüm bu çabanın reklamverenleri etkileyip etkilemeyeceğini zaman gösterecek.
Twitter cephesinde tüm bunlar yaşanırken Meta da yeni bir servisini hayata geçiriyor. Ön başvurular ise çoktan alındı. Facebook ve Instagram için mavi rozet almak yani hesabı doğrulatmak her zaman zorlu bir süreç oldu. Özellikle de Instagram profilleri söz konusu olduğunda bu rozetin kolay verilmediği biliniyor. Rozetin olayı ise şu: Sen ünlü birisin, hesabın taklit edilebilir, bu rozet sende olduğu sürece taklitlerinden ayırt edilirsin. Yani tam olarak amaç bu.
Ancak mavi rozeti isteyenlerin büyük kısmının gerekçesi farklı. Bu nedenle de Meta’nın bu noktada gelir yaratacağı bir kalem ortaya çıkabilir. Yapılan son çalışma da Twitter’ınkine benzer görünüyor. Aylık bir ücret karşılığı doğrulama işleminin yapılacağı belirtiliyor. Ama doğrulama almanın tek avantajı mavi rozeti taşımak olmayacak elbette.
Program, kullanıcılara hem Facebook hem de Instagram’da mavi bir doğrulama rozetinin yanı sıra “proaktif kimliğe bürünme koruması” ve müşteri desteğine doğrudan erişim sağlamak üzere tasarlanmış. Meta Verified’a web üzerinden erişildiğinde ABD özelinde aylık 12 dolar, iOS veya Android üzerinden erişildiğinde ise bu platformların uygulama içi ödeme kesintileri dahilinde aylık 15 dolar ödeniyor. Buna ek olarak, aboneler Facebook içerik oluşturucularına bahşiş vermek için kullanılabilecek yıldızların yanı sıra Hikayeler ve Makaralar için ekstra çıkartmalar alacak.
Meta, programı ilk olarak geçen aylarda Avustralya ve Yeni Zelanda’da başlattı. Meta Verified, kullanıcıların mavi onay işareti ve diğer avantajlar için ödeme yapmalarına olanak tanıyan benzer bir program olan Twitter Blue’dan farklı olarak Meta, kullanıcıların hesaplarındaki isim ve fotoğrafla eşleşen bir resmi kimliği kendilerine sağlamalarını istiyor.
Bir kullanıcı doğrulandıktan sonra, doğrulama sürecinden tekrar geçmeden profil adını veya fotoğrafını, kullanıcı adını veya doğum tarihini değiştiremez. Twitter Blue’ya göre bir diğer fark da daha önce rozet alanların bu rozeti ücretsiz korumaya devam edebilecek olması. Twitter Blue’da ise durum pek öyle değil. The New York Times gibi 50 milyonu aşkın takipçisi olan bir hesap bile olsa aylık Blue ücreti ödenmediğinde rozetler geri alınıyor.
Meta Verified’ın ortaya çıkışı, Meta’nın platformlarında güvenlik ve şeffaflığı artırma çabasının bir parçası. Meta, kullanıcılara mavi bir doğrulama rozeti ve proaktif kimliğe bürünme koruması sağlayarak Facebook ve Instagram’da meydana gelen sahte hesapların ve kimliğe bürünmelerin sayısını azaltmayı amaçlıyor. Elbette, Meta bu programı güvenliği artırmak için başlatıyor olabileceği gibi ek gelir elde etmek ya da gelir akışlarını çeşitlendirmek istiyor da olabilir.
Bu rozetin bir diğer avantajı da şu olacak: Yeni doğrulama, platformun kullanıcı tabanının kalitesini ve gerçekliğini artırmaya yardımcı olabilir. Meta, devlet kimliği doğrulamasını zorunlu kılarak kullanıcıların söyledikleri kişi olduklarından emin olabilir ve platformlarındaki sahte hesap ve botların görülme sıklığını azaltabilir. Bu da daha ilgili ve özgün bir kullanıcı tabanı yaratarak daha etkili reklamlar yapılmasını sağlayabilir.
Meta’nın bu rozeti için aylık ödenecek ‘cüzi’ ücret belki tek başına bir şey ifade etmiyor. Ancak YouTube Premium, Spotify, Apple Music, Amazon Prime, Disney Plus ve Netflix gibi diğer servislere de sahip olanlar için yeni bir ek maliyet anlamına geliyor.