Girişimcilikte Başarı Kuralları

     Silikon vadisinde de benimsenmiş olan bir başarı tanımı vardır: Girişimcilikte başarının değerinin ne kadar başarısız olduğunuzla ölçüldüğünü ifade eder. Başarının; başarınıza olan inancınızın bir foksiyonu ve başarılı olma kararlılığınız ölçütü olarak tanımlanır. Başarısızlıklardan öğrenilecek çok şey vardır. Girişimcilikte başarısızlık, başarıya giden yolda çok şey kazandırır. Girişimciliğin amacının başarı olması kadar doğal bir sonuç zaten düşünülemez. Önemli olan; başarısızlıkla karşılaşıldığında bunu bir kazanım olarak kabul edip, başarıya giden yolda bir deneyim olarak kabullenebilmektir.

      Bu haftaki yazımda; girişimcilikte başarı için nelere dikkat edilmesi gerektiğinden bahsedeceğim.

Pazar Büyüklüğü Her Şeydir

      Bir girişim için yatırım yapmadan önce piyasa araştırması yapmanın önemi tartışılmaz. Pazarı tahmin etmek, girişimin başarısının en önemi gereksinimlerindendir.  Piyasa yapılacak yatırıma doymuş olsa bile, iyi bir pazar araştırması ile sektörün eksik tarafları bir kazanım olarak değerlendirilebilir. Pazara daha önce giriş yapmış firmalar başarılı olmuş olabilir ama bu başarı piyasanın bu konuda ne kadar potansiyel olduğunun bir göstergesi olarak değerlendirilip, daha önceki girişimlerin eksik kalmış tarafları üzerinde girişim yapılabilir. Daha önce domine edilmiş pazarda başarılı olmak, yeni bir girişime göre daha fazla efor gerektirir. Pazar büyüklüğünü iyi araştırmak, girişimin boyutunu, ayrılacak yatırım bütçesini ve beklentilerin derecesini de etkiler.  Bu nedenle bir girişim için pazar büyüklüğünün bütün boyutları ile araştırılması, yatırımın başarısı için önemlidir. Girişimde fırsatın ne kadar büyük olduğunu ve pastanın ne kadarının hedeflendiğini öngörmek, başarı için planlama yapmakta yardımcı olacaktır.

Müşterilerin Gerçekten Neye İhtiyacı Olduğunu Belirlemek

      İşletme öğrencilerinin öğrendiği en önemli bilgilerin başında; dinlemenin ne kadar önemli olduğu gelir. Özellikle ne dinleyeceğini bilmek ayrı bir meziyettir.  Çoğu zaman müşteriler ne istediklerini bilemeyebilirler fakat neyden hoşlanmadıklarını tarif edebilirler. Yeri gelmişken, bu konuda Henry Ford’un müşteriler konusunda söylediği bir tespiti aktarmak istiyorum. Araba kullanımının yaygınlaşmaya başladığı zamanlarda; müşterilerinin benzin almak istemediklerini ama sıcak günlerde sahile gitmek istediklerini belirten Ford; onlara benzin alma konusundaki fikirleri sorulduğunda “daha hızlı koşan at talep ettikleri” iletilmiş . Geçmişte söylenen bu sözlere rağmen, günümüzde yakıt talebinde gelinen noktaya bakıldığında; aslında müşterilerin ne istedikleri değil, insanların gerçekten ne istediklerini bilmenin ne kadar önemli olduğunu ortaya koyuyor.

      Girişimde başarının önemli faktörlerinden birisi de: piyasada gerçekten nelere ihtiyaç olduğunu araştırmak; öngörü konusunda deneyimli kişiler ile çalışarak planlama yapmaktır.

İnsanlar Stratejilerden Daha Önemli

      Yetenekli olduğu düşünülen kişiler ile çalışmak, başarıya gidilen yolda atılan en önemli adımlardan birisidir. Bir girişim için yetenekli çalışma arkadaşı aramak, çoğu kişinin düşündüğünün aksine her zaman başarı getirmez. Her konuda anlaşabilecek yetenekli çalışma arkadaşları ile önceden oluşturulan bir kadro ve onlardan gelecek fikirler üzeride yoğunlaşmak, başarıyı yakalamada oldukça yardımcı olacaktır. “Ne” yerine “Kim” odaklı çalışmak, çalıştırılan deneyimli personellerden gelecek teklifler doğrultusunda hareket edip, onların olumsuzluklar karşısındaki stratejilerinden yararlanmak, başarıya için atılan önemi bir adımdır.

Kültürünüzü Anlamak

      İşletmeler aileler gibidir; değerleri ve bir varlık nedenleri vardır. İşletme kültürü; çoğunlukla kurucunun değerlerinin toplamıdır.  Çoğu zaman, girişimin sahiplerinin de kurum kültürünün oluşmasında etkisi vardır. Girişiminiz büyüdükçe, kurum kültürünü paylaşan ve ona değer katan kişileri işe dahil ettiğinizden emin olmanız gerekir. Girişimde görüşleri ile katma değer sağlayamayan kişiler ile çalışmak, kurum kültürününde zamanla körelmesine neden olabileceğinden, bu tür kişiler ile çalışma konusunda dikkatli olmakta yarar vardır.  Kültür bir firmanın temelini oluşturabilir; bu sebeple, kültürünüzü bilmiyorsanız öğrenmelisiniz. Girişim kültürüne verebileceğim en güzel örnek Google’dır. Google kültürü, yaptığı işin temelini oluşturur.